วารสารพัฒนาการเรียนการสอน มหาวิทยาลัยรังสิต

Journal of Rangsit University: Teaching & Learning

ISSN 2822-1400 (Print)

ISSN 2822-146X (Online)

ครู นวัตกรรมการเรียนรู้ : การเปลี่ยนแปลงด้วยจิตตปัญญาศึกษา

Teachers, Learning Innovation: Changes by Contemplative Education


บทคัดย่อ

 จิตปัญญาศึกษาเป็นการศึกษาที่เพิ่งถูกนำมาใช้ในระดับอุดมศึกษาของไทยโดยหวังว่าจะ เป็นการศึกษาทางเลือกที่ทำให้ผู้ เรียนเกิด การเรียนรู้ได้ตลอดชีวิต คณะกายภาพบำบัด มหาวิทยาลัยรังสิต ได้นำแนวคิดดังกล่าวมาใช้ในการเรียนการสอนเป็นระยะเวลากว่า 4 ปี การศึกษาครั้งนี้เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพ เพื่ออธิบายวิธีการใช้กระบวนการจิตปัญญาศึกษาและผลของกระบวนการฯ ในการสอน หลักสูตรกายภาพบำบัดของคณะกายภาพบำบัด มหาวิทยาลัยรังสิต ผลการศึกษาพบว่ากระบวนการจิตปัญญาศึกษาทำให้เกิดการเปลี่ยนแปลงวิธีคิดของอาจารย์ผู้สอนทั้งในเรื่องของกระบวนการเรียนรู้ของ มนุษย์ความสัมพันธ์ระหว่างเพื่อนมนุษย์ วิธีคิดในการจัดการกับความสัมพันธ์จนนำไปสู่การเปลี่ยนแปลง กระบวนการจัดการเรียนการสอนและการปฏิสัมพันธ์ระหว่างกันของอาจารย์และนักศึกษาส่งผลต่อการเรียนรู้ของนักศึกษาและสามารถกล่าวได้ว่าสามารถสร้างบัณฑิตกายภาพบำบัดที่ให้บริการด้วยหัวใจของ ความเป็นมนุษย์ได้ ทั้งนี้กระบวนการดัง กล่าวเกิดขึ้น ได้จากอุดมคติในความเป็นครูที่ดีที่อาจารย์แต่ละคนยึดมั่นร่วมกับความทุกข์ที่มีร่วมกันจากการไม่ประสบความสำเร็จ ในการสอนนักศึกษาจึงเปิด ใจยอมรับ การเรียนรู้การเป็นครูกายภาพบำบัดโดยใช้กระบวนการจิตปัญญาศึกษา

Abstract

 Contemplative Education has recently been used in a higher education in Thai- land. It has been expected to be an alternative education to make a life-long learning.  This concept has been used in an instruction in the Faculty of Physical Therapy, Rangsit University for a period of over four years. This study used qualitative field research methods. The aim of the study was to de- scribe the method of application of the contemplative education and its effects on the instruction of Physical Therapy Education course. The results showed that the contemplative education made changes on the teachers’ thinking method in terms of the process of human learning, the human relationship, and the way to deal with the relationships. These changes lead to a transformation of an instructional management and the interaction between teachers and students. They also lead to make a change in students’ learning. It can be said that this process helped in producing successful Physical Therapy graduates with human soul. The key foctor for success of the process was the ideal of our good teachers who had suffered from an unsuccessful instruction. Then they opened their mind to accept the Contemplative Education.

Download in PDF (330.81 KB)

How to cite!

วรชาติ เฉิดชมจันทร์, & สุธีลักษณ์ ลาดปาละ. (2556). ครู นวัตกรรมการเรียนรู้ : การเปลี่ยนแปลงด้วยจิตตปัญญาศึกษา. วารสารพัฒนาการเรียนการสอน มหาวิทยาลัยรังสิต, 7(2), 54-70

Approved By TCI (2020 - 2024)

Indexed in