คุณภาพของการจัดการเรียนการสอน ชุดวิชาการจัดประสบการณ์การเรียนรู้ วิทยาศาสตร์ แขนงวิชาหลักสูตรและการสอน สาขาวิชาศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช
The Quality of Instruction of Provision of Learning Experience in Science Course, School of Educational Studies, Sukhothai Thammathirat Open Univgersity
บทคัดย่อ
งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาคุณภาพของสื่อหลักที่ใช้ในการเรียนการสอนชุดวิชาการ จัด ประสบการณ์การเรียนรู้วิทยาศาสตร์ 2) เพื่อ ศึกษาคุณ ภาพของกระบวนการจัด การเรียนการสอนชุด วิชางานที่ได้รับมอบหมายและการเรียนด้วย e-learning 3) เพื่อศึกษาความพึงพอใจของนักศึกษาที่มีต่อการจัดการเรียนการสอนชุดวิชาการจัดประสบการณ์การเรียนรู้วิทยาศาสตร์ 4) เพื่อศึกษาปัญหาและ ข้อเสนอแนะในการจัดการเรียนการสอนชุดวิชาการจัดประสบการณ์การเรียนรู้วิทยาศาสตร์ ผู้ให้ข้อมูลใน การวิจัยได้แก่นักศึกษาระดับปริญญาโท วิชาเอกวิทยาศาสตร์ แขนงวิชาหลักสูตรและการสอน สาขาวิชา ศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช ที่ลงทะเบียนเรียนชุดวิชา 22761 การจัดประสบการณ์ การเรียนรู้วิทยาศาสตร์ ภาคต้นปีการศึกษา 2555 จำนวน 5 คน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูล คือ แบบสอบถามเกี่ยวกับคุณภาพและความพึง พอใจต่อ การจัดการเรียนการสอนชุด วิชาเป็น แบบมาตร ประเมินค่า และแบบคำถามปลายเปิด การวิเคราะห์ข้อมูลได้แก่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห์เนื้อหา ผลการวิจัยพบว่า 1) นักศึกษามีความคิดเห็นเกี่ยวกับคุณภาพของสื่อหลัก ในระดับมากในเรื่อง การแบ่งหน่วย ตอน และหัวเรื่อง การลาดับความสัมพันธ์ของเนื้อหาในประมวลสาระชุดวิชา และเนื้อหา สาระในแต่ล่ะหน่วยสามารถศึกษาและทำความเข้าใจได้ 2) นักศึกษามีความคิดเห็นเกี่ยวกับคุณภาพของ กระบวนการจัดการเรียนการสอนชุดวิชางานที่ได้รับมอบหมาย และการเรียนด้วย e-learning ในระดับ ดีมาก 3) นักศึกษามีความพึงพอใจต่อการเรียนการสอนชุดวิชาในภาพรวมในระดับมาก 4) นักศึกษา เสนอประเด็นปัญหาและข้อเสนอแนะในการเรียนด้วย e-learning ในส่วนของความจำกัดเรื่องความ สามารถในการใช้คอมพิวเตอร์ของตัวเองและปัญหาการทำงานของระบบคอมพิวเตอร์ของมหาวิทยาลัย
Abstract
The purposes of this research were 1) to study the quality of media used in the Provision of Learning Experience in Science Course, 2) to study the quality of the instructional management of the course, assignment, and e-Learning 3) to study the students’ satisfaction on instructional management of the Provision of Learning Expe- rience in Science Course, and 4) to study problems and suggesti on soninstructional management of the Provision of Learning Experience in Science Course. The respond- ents in this research were 5 graduate students majoring in Science Education in the Master’s Degree Program in Curriculum and Instruction of the School of Educational Studies, SukhothaiThammathirat Open University, who enrolled in the course 22761 : Provision of Learning Experience in Science in the first semester of the academic year 2012. The employed research instrument was a rating scale and open-ended question- naire on quality and satisfaction of teaching and learning management of Provision of Learning Experience in Science course. The employed statistics for data analysis were the percentage, mean, standard deviation, and content analysis.
The research findings were as follows : 1) the students’ opinions on the quality of media was at the high level on the topic of dividing chapters, sequencing the content in the book, and content in each chapter can be studied and understandable 2) the students’ opinions of the quality of teaching and learning management of the course, assignment, and e-Learning were at the high to the highest level, 3) the students were satisfied with instructional management of the course in a high level, and 4) the students suggested about problems and recommendations on e-Learning focusing on their ability of using computer and computer system of STOU.
How to cite!
นวลจิตต์ เชาวกีรติพงศ์, & ดวงเดือน พินสุวรรณ์. (2556). คุณภาพของการจัดการเรียนการสอน ชุดวิชาการจัดประสบการณ์การเรียนรู้ วิทยาศาสตร์ แขนงวิชาหลักสูตรและการสอน สาขาวิชาศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. วารสารพัฒนาการเรียนการสอน มหาวิทยาลัยรังสิต, 7(2), 10-27
Indexed in