วารสารพัฒนาการเรียนการสอน มหาวิทยาลัยรังสิต

Journal of Rangsit University: Teaching & Learning

ISSN 2822-1400 (Print)

ISSN 2822-146X (Online)

การพัฒนาชุดฝึกอบรมทางไกล เรื่อง หลักการสอนภาษาอังกฤษเบื้องต้น สำหรับครูระดับมัธยมศึกษาในกรุงเทพมหานครและปริมณฑล

Development of Distance Training Packages on the Teaching Principles of Foundation English for Secondary School English Teachers in Bangkok and its Vicinity


บทคัดย่อ

การวิจัยครั้งนี้วัตถุประสงค์เพื่อ (1)เพื่อพัฒนาชุดฝึกอบรมทางไกล เรื่อง หลักการสอนภาษาอังกฤษเบื้องต้นสำหรับครูระดับมัธยมศึกษาในกรุงเทพมหานครและปริมณฑล (2) เพื่อศึกษาความพึงพอใจที่ครูมีต่อชุดฝึกอบรมทางไกล เรื่อง หลักการสอนภาษาอังกฤษเบื้องต้นสำหรับครูระดับมัธยมศึกษาในกรุงเทพมหานครและปริมณฑลกลุ่มตัวอย่างที่ใช้คือ ครูภาษาอังกฤษระดับมัธยมศึกษาในกรุงเทพมหานครและปริมณฑล จำนวน 30 คน ไดม้าโดยการเจาะจง เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วย ชุดฝึกอบรม แบบประเมินคุณภาพชุดฝึกอบรม แบบสอบถามความพึงพอใจที่มีต่อชุดฝึกอบรมหลังการใช้ชุดฝึกอบรมและ แบบทดสอบก่อนและหลังการใช้ชุดฝึกอบรม  สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ ข้อมูล ได้แก่ การหาประสิทธิภาพด้วยค่า E1/E2 ค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานผลการวิจัยพบว่า (1) ชุดฝึกอบรมทางไกล เรื่อง หลักการสอนภาษาอังกฤษเบื้องต้นสำหรับครูระดับมัธยมศึกษาในกรุงเทพมหานครและปริมณฑล มีประสิทธิภาพ 80.2/80.6 เป็นไปตามเกณฑ์ 80/80 (2) ความพึงพอใจที่ครูมีต่อชุดฝึกอมรมทางไกล เรื่อง หลักการสอนภาษาอังกฤษเบื้องต้น สำหรับครูระดับมัธยมศึกษา ในกรุงเทพมหานครและปริมณฑลอยู่ในระดับมาก

Abstract

The purposes of this research were to (1) develop a Distance Training Package on The teaching principles Foundation English Language in order to gain the teaching ability for Secondary School English Teachers in Bangkok and its vicinity (2) study the satisfaction of English teachers towards the quality of a Distance Training Package.

The samples for the efficiency testing consisted of 30 English teachers in Bangkok and its vicinity, obtained by purposive sampling. Research tools comprised  (1) a distance learning package on the foundation of English writing for teachers  (2) the questionnaires asking the teachers on the quality of the Distance Training Package; and (3) two parallel forms of an achievement test for pre-testing and post-testing. Statistics used were the E1/E2  index, mean and standard deviation.

Research findings showed that (1) the Distance Training Package were effi- cient at 80.2/80.6 according to the set efficiency criterion of 80/80; (2) and the satisfac- tion of the teachers on the Distance Training Package of the Teaching Principles of Foundation English for Secondary School English Teachers in Bangkok and its vicinity was at  "Satisfied" level.

Download in PDF (174.5 KB)

How to cite!

ศิตา เยี่ยมขันติถาวร (2556). การพัฒนาชุดฝึกอบรมทางไกล เรื่อง หลักการสอนภาษาอังกฤษเบื้องต้น สำหรับครูระดับมัธยมศึกษาในกรุงเทพมหานครและปริมณฑล. วารสารพัฒนาการเรียนการสอน มหาวิทยาลัยรังสิต, 7(1), 69-86

Approved By TCI (2020 - 2024)

Indexed in