วารสารพัฒนาการเรียนการสอน มหาวิทยาลัยรังสิต

Journal of Rangsit University: Teaching & Learning

ISSN 2822-1400 (Print)

ISSN 2822-146X (Online)

ความเชื่อมั่นของการตรวจให้คะแนนข้อสอบอัตนัย รายวิชา MAT137 : คณิตศาสตร์วิศวกรรม 2

Reliability of Subjective Test of the Course MAT 137 : Engineering Mathematics 2


บทคัดย่อ

การวิจัยเรื่อง “ความเชื่อมั่นของการตรวจให้คะแนนข้อสอบอัตนัย รายวิชา MAT 137: คณิตศาสตร์วิศวกรรม 2”  มีวัตถุประสงค์คือ 1) เพื่อหาค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ของคะแนน ที่ผู้ตรวจแต่ละคนตรวจให้คะแนนของผู้สอบคนเดียวกัน 2) เพื่อหาค่าความเชื่อมั่นของการตรวจ ให้คะแนนของผู้ตรวจสองคน  3) เพื่อทดสอบความสัมพันธ์ของการตรวจให้คะแนนของผู้ตรวจ สองคน ที่ระดับนัยสำคัญ .01  กลุ่มตัวอย่างเป็นนักศึกษาวิทยาลัยวิศวกรรมศาสตร์ มหาวิทยาลัยรังสิต ที่ลงทะเบียนเรียนรายวิชา MAT 137 : คณิตศาสตร์วิศวกรรม 2 ภาคเรียนที่ 2  ปีการศึกษา 2554 ซึ่งได้จากการสุ่มตัวอย่างแบบง่าย จำนวน 50 คน เครื่องมือที่ใช้ในการศึกษา ได้แก่ ข้อสอบ อัตนัยรายวิชา MAT 137 : คณิตศาสตร์วิศวกรรม 2 สำหรับการสอบปลายภาค ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2554 จำนวน 9 ข้อ คะแนนเต็ม 80 คะแนน ใช้เวลาสอบ 3 ชั่วโมง พรอ้มเฉลย

ผลการวิจัยพบว่า การตรวจให้คะแนนข้อสอบอัตนัยของผู้ตรวจทั้งสามคน มีความ สัมพันธ์กันอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .01 นั่นคือผู้ตรวจแต่ละคนตรวจให้คะแนนมีความสอดคล้องกัน อย่างมาก และจากผลวิจัยชี้ให้เห็นว่า ค่าความเชื่อมั่นของการตรวจให้คะแนนข้อสอบอัตนัยของ ผู้ตรวจสองคนมีค่าสูงขึ้น (0.995, 0.997, 0.994) เมื่อเทียบกับค่าความเชื่อมั่นของผู้ตรวจคนเดียว (0.93, 0.92, 0.94)

Abstract

The objectives of the research, "A Reliability of Subjective Test for the Course MAT 137: Engineering Mathematics II", were 1) to find the correlation coefficient of scores given by different examiners on the same examinees, 2) to find the reliability of scoring by two examiners, 3) to test a significance of scoring by two examiners  at .01 significance level. The samples were taken from the students of college of engineering, Rangsit University who enrolled the course MAT 137: Engineering Mathematics II in the second semester of the academic year 2011.  Using simple random sampling, 50 students were taken as the subjects of the study. A research instruments included nine write-up questions of the final examination for the course MAT 137: Engineering Mathematics II, of which the full score was 80 and the examination time was 3 hours including the scoring rubrics. Scores for each question were independently given by three examiners by check- ing the answers of each examinee.

The results showed that there was the relationship among three examiners with statistically significant difference at the level of .01. This implied that the score given by individual examiner is highly conforming to the other examiners. The research result also indicated that the reliability of scoring the subjective test when using two examiners (0.995, 0.997, 0.994) was higher than using only one examiner (0.93, 0.92, 0.94).

Download in PDF (182.63 KB)

How to cite!

ศิริวรรณ วาสุกรี (2555). ความเชื่อมั่นของการตรวจให้คะแนนข้อสอบอัตนัย รายวิชา MAT137 : คณิตศาสตร์วิศวกรรม 2. วารสารพัฒนาการเรียนการสอน มหาวิทยาลัยรังสิต, 6(1), 20-30

Approved By TCI (2020 - 2024)

Indexed in