วารสารพัฒนาการเรียนการสอน มหาวิทยาลัยรังสิต

Journal of Rangsit University: Teaching & Learning

ISSN 2822-1400 (Print)

ISSN 2822-146X (Online)

รูปแบบการเรียนรู้แบบนำตนเองโดยใช้ปัญหาเป็นฐานในการสอน วิชา ฟิสิกส์วิทยาศาสตร์ชีวภาพ


บทคัดย่อ

การสอนวิชาฟิสิกส์วิทยาศาสตร์ชีวภาพ โดยใช้รูปแบบการเรียนรู้แบบนำตนเองโดยใช้ ปัญหาเป็นฐาน จัดเป็นกระบวนการเรียนรู้ตลอดชีวิตที่ยอมรับสภาพความแตกต่างของผู้เรียน สนองความต้องการและความสนใจของผู้เรียน ยอมรับในศักยภาพของผู้เรียนว่ามีความสามารถ เรียนรู้สิ่งต่างๆ ได้ด้วยตนเอง เพื่อที่จะดำรงชีวิตอยู่ในสังคมที่มีการเปลี่ยนแปลงอยู่ตลอดเวลา ได้อย่างมีความสุข  โดยองค์ประกอบที่สำคัญของการเรียนรู้แบบนำตนเอง คือ ผู้เรียนต้องเป็นผู้จัด กระบวนการเรียนด้วยตนเอง โดยเริ่มตั้งแต่การวิเคราะห์ความต้องการในการเรียน การกำหนด จุดมุ่งหมายในการเรียน การวางแผนการเรียน การแสวงหาแหล่งวิทยาการ และการประเมินผล เน้นให้ผู้เรียนเรียนรู้หรือค้นพบความรู้ด้วยตนเอง มีโอกาสคิด ตลอดจนแสดงความคิดเห็นอย่างเสรี รูปแบบการเรียนรู้แบบนำตนเองโดยใช้ปัญหาเป็นฐานที่นำเสนอในบทความนี้เป็นรูปแบบที่พัฒนา โดยกระบวนการวิจัย  3 ระยะได้แก่ ระยะที่ 1 พัฒนารูปแบบการเรียนรู้แบบนำตนเองโดยใช้ ปัญหาเป็นฐาน ระยะที่ 2 ทดลองใช้รูปแบบที่พัฒนา และระยะที่ 3 ประเมินประสิทธิภาพของรูปแบบ ที่พัฒนาผลของการพัฒนาได้รูปแบบการเรียนรู้แบบนำตนเองโดยใช้ปัญหาเป็นฐานในการสอน วิชาฟิสิกส์วิทยาศาสตร์ชีวภาพมีองค์ประกอบ 4 ประการ ได้แก่ (1) หลักการของรูปแบบ (2) วัตถุประสงค์ของรูปแบบ (3) กระบวนการจัดการเรียนการสอน ประกอบด้วย 8 ขั้น คือ (3.1) การเตรียมผู้เรียน (3.2) การเผชิญปัญหา (3.3) การวิเคราะห์ปัญหา (3.4) การวางแผนงาน (3.5) การสืบค้น (3.6) การสังเคราะห์ (3.7) การสรปุ (3.8) การประเมนิการเรียนรู้ และ (4) การประเมนิผล ผลของการวิจัยพบว่า ผลการวิจัยที่สามารถแสดงผลด้วยการทดสอบทางสถิติ ได้ชี้ให้เห็นว่ารูปแบบ ดังกล่าวมีประสิทธิภาพ

Abstract

An instructional model focusing on self-directed learning process by using a ploblem-based learning approach in Life Science Physics course was alife long learning approach. Theself-directed learning approach believes in learner diversity and assumes that learners are able to learn everything by themselves in the changing society with happiness.  The five important factors of the self- directed learning are as the following : Learners 1) analyze their own learning needs, analyze their learning goals, set their learning objects, plan their activities, select the resources and evaluate their learning.  The focus of the approach is on the learners' discovery of knowledge. They are free to think and express their views and opinions. The research process mentioned in this article was divided into three phases : 1) the development of the instructional model ; 2) the experi- ment of the instructional model focusing on self-directed learning process by using a ploblem-based learning approach in Life Science Physics course ; and 3) the evaluation of the effectiveness of the model. The instructional model consisted of four major components : a) principle of the model ; b) objectifs of the model ; c) learning processthat composed of eight steps  (orientation of learners for the new instructional model,studying the problem, analyzing the problem, planning to solve the problem, investigation, synthesis, conclusion and assessment) ; and  d) evaluation of the model. The results of the statistical tests indicated that the instructional model focusing on self-directed learning process by using a prob- lem-based learning approach in Life Science Physics was effective.

Download in PDF (167.01 KB)

How to cite!

กาญจนา จันทร์ประเสริฐ (2555). รูปแบบการเรียนรู้แบบนำตนเองโดยใช้ปัญหาเป็นฐานในการสอน วิชา ฟิสิกส์วิทยาศาสตร์ชีวภาพ. วารสารพัฒนาการเรียนการสอน มหาวิทยาลัยรังสิต, 6(1), 7-19

Approved By TCI (2020 - 2024)

Indexed in