วารสารพัฒนาการเรียนการสอน มหาวิทยาลัยรังสิต

Journal of Rangsit University: Teaching & Learning

ISSN 2822-1400 (Print)

ISSN 2822-146X (Online)

การศึกษาการใช้แนวคิดการวิจัยเป็นฐานร่วมกับการศึกษาผ่านบทเรียนในการส่งเสริมการคิดของนักเรียน

The Study of Using Research-based Approach Associated with Lesson Study to Enhance Students’ Thinking Skills


บทคัดย่อ

การวิจัยในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาทักษะการคิดของนักเรียนที่เรียนกับครูที่ผ่านหลักสูตรการฝึกอบรมครูโดยใช้การวิจัยเป็นฐานร่วมกับแนวทางการศึกษาผ่านบทเรียน ผู้ร่วมวิจัยได้แก่ครูผู้สอนโรงเรียนวัดแจ่มอารมณ์ที่ผ่านหลักสูตรการฝึกอบรมครูโดยใช้การวิจัยเป็นฐานร่วมกับแนวทางการศึกษาผ่านบทเรียนและทำวิจัยเพื่อพัฒนาด้านทักษะการคิดของนักเรียน ซึ่งประกอบไปด้วยครูผู้สอนจำนวน 2 ท่าน คือ 1) ครูผู้สอนวิชาภาษาไทยระดับชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 ทำวิจัยพัฒนาการคิดสร้างสรรค์ และ 2) ครูผู้สอนวิชาสังคมศึกษาระดับชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 ทำวิจัยพัฒนาการคิดวิเคราะห์  กลุ่มเป้าหมายได้จากการเลือกแบบเจาะจงจากนักเรียนที่ผู้ร่วมวิจัยรับผิดชอบสอน  แบ่งเป็น 2 กลุ่มคือ  1) นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 จำนวน 17 คน ศึกษาการคิดสร้างสรรค์ โดยใช้แบบวัดการคิดสร้างสรรค์ 4 ด้าน คือ การคิดคล่องแคล่ว การคิดยืดหยุ่น การคิดริเริ่ม และการคิดละเอียดลออ และ 2) นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 จำนวน 21 คน ศึกษาการคิดวิเคราะห์ โดยใช้แบบวัดการคิดวิเคราะห์ 3 ด้าน คือ การวิเคราะห์ความสำคัญ  การวิเคราะห์ความสัมพันธ์ และการวิเคราะห์หลักการเป็นเครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย สถิติในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ค่าร้อยละ ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน โดยผลการวิจัยพบว่า ทักษะการคิดการคิดสร้างสรรค์ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 มีพัฒนาการที่ดีขึ้นในทุกด้านและในภาพรวม และทักษะการคิดวิเคราะห์ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6  ก็มีพัฒนาการที่ดีขึ้นในรายด้านทุกด้าน และในภาพรวมอยู่ในระดับผ่านเกณฑ์ที่โรงเรียนกำหนด

Abstract

The objective of this research was to study the students’ thinking skills whose teachers passed research-based approach associated with lesson study teacher training curriculum. The co-researchers were 2 teachers of Watchaemarom School who completed research-based approach associated with lesson study teacher training curriculum also conducting a research related the students’ thinking skills. There were a Thai Language’s teacher conducting a research to enhance the creative thinking of Prathom Suksa 5 students and a Social Studies’ teacher conducting a research to enhance the analytical thinking of Prathom Suksa 6 students. The participants were also selected by the purposive sampling technique whose the co-researchers took a teaching responsibilities. There were 2 group of the participants. The first group was the 17 students from Prathom Suksa 5 who used the creative thinking skill test which regarded as to fluency, flexibility, originality, and elaboration. The second group was the 21 students of Prathom Suksa 6 who used the analytical thinking skill test which consisted of analysis of element, analysis of relationship, and analysis of organizational principles.  The data analysis was carried out by using the mean, percentage, and standard deviation.

            Research results found that the students’ creative thinking skills in each aspect and the whole were increasing in a tendency, and the students’ analytical thinking skills in each aspect and the whole were increasing in a tendency and met the school criterion in the whole aspect of analytical thinking.

Download in PDF (457.51 KB)

How to cite!

กัญญารัตน์ โคจร, กันยารัตน์ สอนสุภาพ, & สมทรง สิทธิ. (2565). การศึกษาการใช้แนวคิดการวิจัยเป็นฐานร่วมกับการศึกษาผ่านบทเรียนในการส่งเสริมการคิดของนักเรียน. วารสารพัฒนาการเรียนการสอน มหาวิทยาลัยรังสิต, 16(1), 18-32

Approved By TCI (2020 - 2024)

Indexed in