วารสารพัฒนาการเรียนการสอน มหาวิทยาลัยรังสิต

Journal of Rangsit University: Teaching & Learning

ISSN 2822-1400 (Print)

ISSN 2822-146X (Online)

การสังเคราะห์องค์ประกอบของรูปแบบการเรียนการสอนแบบผสมผสานตามแนวคิดคอนสตรัคติวิสต์ โดยใช้ปัญหาเป็นฐาน

An Element Synthesis of Blended Learning Model on Constructivist Approach with Problem-Based Learning


บทคัดย่อ

การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) สังเคราะห์องค์ประกอบของรูปแบบการเรียนการสอนแบบผสมผสานตามแนวคิดคอนสตรัคติวิสต์โดยใช้ปัญหาเป็นฐาน และ 2) ประเมินองค์ประกอบของรูปแบบการเรียนการสอนแบบผสมผสานตามแนวคิดคอนสตรัคติวิสต์โดยใช้ปัญหาเป็นฐาน จากผู้เชี่ยวชาญจำนวน 5 คน คัดเลือกแบบเจาะจง เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยคือแบบประเมินความคิดเห็นของผู้เชี่ยวชาญที่มีต่อองค์ประกอบของรูปแบบการเรียนการสอนที่สังเคราะห์ขึ้น สถิติที่ใช้ในการวิจัยคือค่าเฉลี่ยและส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการวิจัยพบว่า 1) องค์ประกอบของรูปแบบการเรียนการสอนแบบผสมผสานตามแนวคิดคอนสตรัคติวิสต์โดยใช้ปัญหาเป็นฐาน ประกอบด้วย 6 โมดูล คือ โมดูลผู้สอน โมดูลผู้เรียน โมดูลเนื้อหา โมดูลการประเมินผล โมดูลการติดต่อสื่อสาร และโมดูลการเรียนโดยใช้ปัญหาเป็นฐาน 2) ผลการประเมินความคิดเห็นของผู้เชี่ยวชาญต่อองค์ประกอบของรูปแบบการเรียนการสอนที่สังเคราะห์ขึ้น โดยภาพรวมมีความเหมาะสมอยู่ในระดับเหมาะสมมากที่สุด ค่าเฉลี่ย 4.75 ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน 0.25

Abstract

The objectives of this research were 1) to synthesize elements of model of blended learning on constructivist approach with problem-based learning and 2) to evaluate elements of blended learning on constructivist approach with problem-based learning from 5 experts who were selected by the purposive method. The research instruments were the evaluation form of the opinions of experts on the synthesized teaching and learning model. The statistics used in the research were the mean and standard deviation. The results were found that the elements of synthesized model consisted of 6 modules as follows 1) instructor module, learner module, content module, assessment module, communication module, and problem-based learning module, and 2) the evaluation of experts opinions on the elements of teaching and learning model, in overall showed that the suitability was at the most appropriate level with mean = 4.75 standard deviation = 0.25.

Download in PDF (708.85 KB)

How to cite!

อัจฉรีย์ พิมพิมูล (2564). การสังเคราะห์องค์ประกอบของรูปแบบการเรียนการสอนแบบผสมผสานตามแนวคิดคอนสตรัคติวิสต์ โดยใช้ปัญหาเป็นฐาน. วารสารพัฒนาการเรียนการสอน มหาวิทยาลัยรังสิต, 15(2), 96-111

Approved By TCI (2020 - 2024)

Indexed in