การวิจัยเชิงปฏิบัติการแบบมีส่วนร่วมเพื่อพัฒนาทักษะศตวรรษที่ 21 สำหรับนักเรียนในวิทยาลัยเทคโนโลยีคุวานันท์
The Paticipatory Action Research For Developing The 21st Century Skills For Students In Kuvanant Technological College
บทคัดย่อ
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลการดำเนินงาน การเปลี่ยนแปลง การเรียนรู้ในระดับบุคคล กลุ่มบุคคล และหน่วยงาน รวมทั้งความรู้ใหม่ที่เกิดขึ้น จากการพัฒนาทักษะศตวรรษที่ 21 สำหรับนักเรียนในวิทยาลัยเทคโนโลยีคุวานันท์ โดยใช้ระเบียบวิธีวิจัยเชิงปฏิบัติการแบบมีส่วนร่วม 2 วงจร กับผู้ร่วมวิจัยที่ได้มาโดยความสมัครใจ จำนวน 17 คน ดำเนินการวิจัยในวงจรแรกระหว่างเดือนมิถุนายนถึงเดือนตุลาคม 2560 วงจรสองระหว่างเดือนพฤศจิกายน 2560 ถึงเดือนมีนาคม 2561 ใช้เครื่องมือเก็บรวบรวมข้อมูลหลายประเภท เช่น แบบสัมภาษณ์ แบบสังเกต และแบบบันทึก ผลการวิจัย พบว่า ในขั้นตอนการเตรียมการ การวางแผน การปฏิบัติ การสังเกต และการสะท้อนผล ทั้ง 2 วงจร มีผลการดำเนินงานตามจุดหมายที่กำหนด มีการพัฒนาทักษะศตวรรษที่ 21 สำหรับนักเรียนใน 3 โครงการ คือ (1) โครงการศูนย์ฝึกอาชีพร้านถ่ายเอกสาร (2) โครงการศูนย์บริการยานยนต์ และ (3) โครงการเดินตามรอยพ่อ สานต่อที่พ่อทำ “ปลูกเห็ดนางฟ้า” หลังดำเนินการตามโครงการได้ก่อให้เกิดการเปลี่ยนแปลงในตัวบ่งชี้ด้านทักษะการสื่อสาร ทักษะการคิด ทักษะการแก้ปัญหา ทักษะชีวิต และทักษะการใช้เทคโนโลยี ตามเป้าหมายที่กำหนดไว้ในระดับ 3.00 ขึ้นไป บุคคล กลุ่มบุคคล และหน่วยงาน เกิดการเรียนรู้ร่วมกันที่สำคัญว่า การปฏิบัติงานต้องยึดหลักการมีส่วนร่วมและการรับฟังความคิดเห็นของเพื่อนร่วมงาน จึงจะทำให้บรรลุผลสำเร็จที่ดี ความรู้ใหม่ที่เกิดขึ้นเป็นหลักการ แนวคิด ทฤษฎี และกิจกรรมใน 9 ขั้นตอนของการวิจัยเชิงปฏิบัติการแบบมีส่วนร่วม บูรณาการเข้ากับกิจกรรมต่าง ๆ ใน 3 โครงการ ซึ่งผู้วิจัยได้นำเสนอเป็น “โมเดลการพัฒนาทักษะศตวรรษที่ 21 สำหรับนักเรียน: กรณีที่ประสบผลสำเร็จในวิทยาลัยเทคโนโลยี
คุวานันท์”
Abstract
This research aims to study the performance, change, learning at the individual, group, and organizational levels, as well as new knowledge emerging from the 21st century skills development for students in Kuvanant Technological College. Two cycles of the Participatory Action Research Methodologies were used with 17 participants who volunteered. The first cycle was conducted between June to October 2017. The second cycle was conducted between November 2017 to March 2018. A variety of data collection tools were used such as interviews, observations, and fields notes. The results of the research showed that in the performances of preparation, planning, acting, observing, and reflecting in the two cycles were in line with the target. 21st Century Skills Development for Students in 3 Projects: (1) Vocational Training Center Project "Photocopy Shop", (2) Automotive Service Center Project, and (3) Follow by and Continue to Do the Royal Father does Project “Grow Phoenix Mushroom”. After implementing the project, the changes have been made in the communication skills, thinking skills, problem solving skills, life skills and technology skills according to the target indicators set at 3.00 and above. Individuals, group, and organization shared learning that work must be based on the principles of participation and listening to the opinions of colleagues will achieve good results. New knowledge that emerged from the principles, concepts, theories, and activities in the 9 steps of Participatory Action Research was integrated into the activities in three projects that the researcher had presented "Model of 21st Century Skills Development for Students: A Successful Case in Kuvanant Technological College".
Keywords
การวิจัยเชิงปฏิบัติการแบบมีส่วนร่วม ; ทักษะศตวรรษที่ 21 สำหรับนักเรียน ; วิทยาลัยเทคโนโลยีคุวานันท์; Participatory Action Research; The 21ST Century Skills for Students; Kuvanant Technological College
DOI: 10.14456/jrtl.2020.1
How to cite!
จิรวุฒิ คุวานันท์ (2563). การวิจัยเชิงปฏิบัติการแบบมีส่วนร่วมเพื่อพัฒนาทักษะศตวรรษที่ 21 สำหรับนักเรียนในวิทยาลัยเทคโนโลยีคุวานันท์. วารสารพัฒนาการเรียนการสอน มหาวิทยาลัยรังสิต, 14(1), 1-15
Indexed in