วารสารพัฒนาการเรียนการสอน มหาวิทยาลัยรังสิต

Journal of Rangsit University: Teaching & Learning

ISSN 2822-1400 (Print)

ISSN 2822-146X (Online)

The Design of Station Rotation Blended Learning Activities for Art Teaching of Chinese Primary School Students 
 

การออกแบบกิจกรรมการเรียนรู้แบบผสมผสานการหมุนเวียนฐานสำหรับการสอนศิลปะของโรงเรียนประถมศึกษาในประเทศจีน


วันที่ส่งบทความ: 5 มิ.ย. 2566

วันที่ตอบรับ: 11 ส.ค. 2566

วันที่เผยแพร่: 1 ม.ค. 2568


บทคัดย่อ

การศึกษานี้มีวัตถุประสงค์เพื่อออกแบบและประเมินกิจกรรมการเรียนรู้แบบผสมผสานการหมุนเวียนสถานีสำหรับการสอนศิลปะในโรงเรียนประถมศึกษา โดยมีวัตถุประสงค์เพื่อ 1)เพื่อออกแบบกิจกรรมการเรียนรู้แบบผสมผสานการหมุนเวียนฐานสำหรับการสอนศิลปะของนักเรียนชั้นประถมศึกษาภาษาจีน 2) เพื่อศึกษาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนศิลปะแบบผสมผสานการหมุนเวียนฐาน และ 3) เพื่อศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการใช้กิจกรรมการเรียนรู้แบบผสมผสานการหมุนเวียนฐาน กลุ่มตัวอย่างเป็นนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 จำนวน 60 คน จากโรงเรียนประถมศึกษาของรัฐในมณฑลยูนนาน ประเทศจีน การวิจัยนี้ได้สุ่มตัวอย่างนักเรียนจาก 6 ห้องเรียน มาจำนวน 2 ห้องเรียน ห้องละ 30 คน โดยกำหนดเป็นกลุ่มทดลองและกลุ่มควบคุม เครื่องมือวิจัยประกอบด้วย แผนการจัดกิจกรรมเรียนรู้ แบบประเมินผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน และแบบสอบถามความพึงพอใจการวิเคราะห์ข้อมูลเกี่ยวข้องกับวิธีการทางสถิติ เช่น ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบ T-Test และการวิเคราะห์ ความแปรปรวนร่วม ผลการวิจัยพบว่า 1) กิจกรรมการเรียนรู้แบบผสมผสานการหมุนสถานีที่พัฒนาขึ้นได้รับการตรวจสอบโดยผู้เชี่ยวชาญ 3 คน พบว่ามีคุณภาพในระดับสูง 2) กลุ่มทดลองหลังจากเข้าร่วมกิจกรรมการเรียนรู้แบบผสมผสานการหมุนสถานีเพื่อศิลปะ กลุ่มทดลองมีคะแนนผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนสูงกว่ากลุ่มควบคุม และ 3) กิจกรรมการเรียนรู้แบบผสมผสาน Station Rotation ได้รับความพึงพอใจในระดับมากจากนักเรียนเกี่ยวกับการเรียนรู้ศิลปะ
 

Abstract

This study aimed to design and evaluate Station Rotation blended learning activities for art teaching in primary schools. Specifically, the objectives were: 1) to design Station Rotation blended learning activities for art teaching of Chinese primary school students, 2) to study Chinese primary school students’ achievement in art using Station Rotation blended learning activities, and 3) to examine Chinese primary school students’ learning satisfaction towards using Station Rotation blended learning activities. The sample consisted of sixty third-grade students from a public elementary school in Yunnan Province, China. The researchers began by examining the latest art scores of the schools third year students and found that all classes had students with high to low scores. Then 2 classes were randomly selected from the six classes, and one class was randomly selected as the experimental group and control group, 30 students in each group. The research utilized station rotation blended learning activities plan, achievement forms and satisfaction questionnaires. Data analysis involved statistical methods such as percentage, mean, standard deviation, dependent t-tests, and ANOVA. The findings indicated: 1) The developed Station Rotation blended learning activities were validated by three experts was highest 2) The experimental group, after engaging in the Station Rotation blended learning activities for art, experiment group has higher achievement scores compared to the control group; and 3) The Station Rotation blended learning activities received a high level of satisfaction from students regarding art learning.

Download in PDF (521.01 KB)

How to cite!

Junyi, G., & Sriwisathiyakun, K. (2568). การออกแบบกิจกรรมการเรียนรู้แบบผสมผสานการหมุนเวียนฐานสำหรับการสอนศิลปะของโรงเรียนประถมศึกษาในประเทศจีน. Journal of Rangsit University: Teaching & Learning, 19(1), 90-109

References

Ayob, N. F. S., Abd Halim, N. D., Zulkifli, N. N., Zaid, N. M., & Mokhtar, M. (2020). Overview of Blended Learning: The Effect of Station Rotation Model on Students achievement. Journal of Critical Reviews, 7(6), 320-326.
doi: https://doi.org/10.31838/jcr.07.06.56

Bi, X., & Shi, X. (2019). On the Effects of Computer-Assisted Teaching on Learning Results Based on Blended Learning Method. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 14(1).
doi: https://doi.org/10.3991/ijet.v14i01.9458

Calvert, H. (2015). Letting Go of Stand-Alone Technology: How to Blend Technology into Literacy Stations[J]. Reading Teacher, 69(2): 147-155.  

Darnon, C., &  Fayol, M. (2021). Can an early mathematical intervention boost the progress of children in kindergarten? a field experiment. European Journal of Psychology of Education, 1-18.

Driscoll, M. (2002). Blended Learning[J]. E-learning, 3: 54. 

Elshami, W., Taha, M. H., Abuzaid, M., Saravanan, C., Al Kawas, S., & Abdalla, M. E. (2021). Satisfaction with online learning in the new normal: perspective of students and faculty at medical and health sciences colleges.
Medical Education Online, 26(1), 1920090.   

Gavrilis, V., Mavroidis, I., & Giossos, Y. (2020). Transactional distance and student satisfaction in a postgraduate distance learning program. Turkish Online Journal of Distance Education, 21(3), 48-62.  

Govindaraj, A., & Silverajah, V. S. G. (2017). Blending Flipped Classroom and Station Rotation Models in Enhancing Students Learning of Physics[J]. International Conference,73-78.   

Horn, M. B., & Fisher, J. F. (2017). New Faces of Blended Learning[J]. Educational Leadership, 74(6): 59-63.

Horn, M. B., & Staker, H. (2015). Blended: Using disruptive innovation to improve schools[M]. San Francisco, CA: Jossy-Bass. 

Krulik, S., & Rudnick, J. A. (1988). Problem Solving: A Handbook for Elementary School Teachers: ERIC.  

Li Ke-dong, Zhao Jian-hua. The Principle and Application mode of mixed Learning [J]. Research of Audio-visual Education, 2004 (7) : 1-6.  

Li Wei.(2019). Inspiration of American K12 Blended learning model to college music curriculum reform. Western Leather (18),156.

Liu, S. ,  Dong, L. ,  Zhang, A. ,  Lin, D. ,  Shu, J. , &  Zhang, Y. . (2019). Design and implementation of gamification teaching app based on android. Journal of Bohai University (Natural Science Edition).   

Mutlu, Y, & Akgun, L. (2018). Using computer for developing arithmetical skills of students with mathematics learming difficulties. International Journal of Research in Education and Science (IJRES), 5(1), 237-251.  

Nuari, LF. & Prahmana, R.C.I (2018). Kemampuan Operasi Hitung Perkalian dan Pembagian Siswa Tunagrahita Kelas X SMA. Journal of Songke Math, 1(1), 12-25.  

Picciano, A. G. (2021). Theories and frameworks for online education: Seeking an integrated model. In A Guide to Administering Distance Learning (pp. 79-103). Brill.

Rovai, A. P., & Jordan, H. M. (2004). Blended Learning and Sense of Community: A Comparative Analysis with Traditional and Fully Online Graduate Courses[J].
International Review of Research in Open and Distance Learning, 5(2): 1-13. 

Shi, M., Liang, J. C., & Tsai, C. C. (2019). Exploring the role of university students online self-regulated learning in the flipped classroom: a structural equation model.
Interactive Learning Environments, 27(8), 1192-1206.     

Staker, H., & Horn, M. B. (2012). Classifying K-12 Blended Learning[J]. Innosight Institute, 22: 1-17.  

Truitt, A. A. (2016). A case study of the Station Rotation blended learning model in a third grade classroom[D]. (Doctoral dissertation, University of Northern Colorado).
Retrieved from https://search-proquest-com.ezproxy.is.ed.ac.uk /docview/1868417334?pq-origsite=primo.   

Ulfa, S., & Fatawi, I. (2021). Predicting Factors That Influence Students Learning Outcomes Using Learning Analytics in Online Learning Environment. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET),
16(1), 4-17. doi:https://doi.org/10.3991/ijet.v16i01.16325

Vidergor, H. E., & Krupnik-Gottlieb, M. (2015). High order thinking, problem based and project based learning in blended learning environments. In Applied practice for educators of gifted and able learners (pp. 215-232):
Brill Sense.

Wang, L., Huang, Y., & Omar, M. (2021). Analysis of Blended Learning Model Application Using Text Mining Method. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 16(1), 172-187. doi:https://doi.org/10.3991/ijet.v16i01.19823    

Yang, J., Peng, M. Y. P., Wong, S., & Chong, W. (2021). How E-learning environmental stimuli influence determinates of learning engagement in the context of COVID-19? S-O-R model perspective. Frontiers in psychology, 12.    

Zhang Yingmu. The Transformation of Art Teaching Methods in Primary Schools under the Background of New Curriculum Reform [D]. Changchun Normal University,2019. 

Zhou Yun & Su Xiaolan.(2019). Enlightenment of Blended learning model in American Elementary education on English curriculum reform in Higher vocational colleges.
Journal of Hubei Open Vocational College (09),158-160+174.

Zhong, W., & Feng, Y. (2019). The Research of Blended Learning Model of the “Apple Teacher” Program. Creative Education, 10(08), 1764. doi:https://doi.org/10.4236/ce.2019.108126 
 

Approved By TCI (2020 - 2024)

Indexed in