วารสารพัฒนาการเรียนการสอน มหาวิทยาลัยรังสิต

Journal of Rangsit University: Teaching & Learning

ISSN 2822-1400 (Print)

ISSN 2822-146X (Online)

การพัฒนากิจกรรมการเรียนการสอนแบบ 4 MAT เรื่อง อนุพันธ์ ที่มีต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน และเจตคติ วิชาแคลคูลัส ของนักศึกษาระดับปริญญาตรี มหาวิทยาลัยรังสิต

The Development of 4 MAT Mathematics Learning Activities in Derivatives on Learning Achievement and Attitude towards Calculus of Undergraduate Students, Rangsit University


บทคัดย่อ

งานวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์ 3 ข้อ คือ 1) เพื่อพัฒนากิจกรรมการเรียนการสอนแบบ 4 MAT เรื่อง อนุพันธ์ ของนักศึกษาระดับปริญญาตรี มหาวิทยาลัยรังสิต ให้มีประสิทธิภาพ 75/75 2) เพื่อเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน ของนักศึกษาระดับปริญญาตรี มหาวิทยาลัยรังสิต ที่ได้รับการเรียนการสอนแบบ 4 MAT เรื่อง อนุพันธ์ ระหว่างก่อนเรียนและหลังเรียน และ3) เพื่อเปรียบเทียบเจตคติต่อวิชาแคลคูลัสของนักศึกษาระดับปริญญาตรี มหาวิทยาลัยรังสิต ที่ได้รับการเรียนการสอนแบบ 4 MAT ระหว่างก่อนเรียนและหลังเรียน กลุ่มตัวอย่างเป็นนักศึกษาระดับปริญญาตรี มหาวิทยาลัยรังสิต ที่ลงทะเบียนเรียนวิชาแคลคูลัส ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2562 ได้จากการสุ่มอย่างง่าย (Simple Random Sampling) โดยการจับสลากมา 1 กลุ่ม ได้จำนวนตัวอย่าง 32 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ประกอบด้วย แผนการจัดกิจกรรมการเรียนการสอนแบบ 4 MAT วิชาแคลคูลัส เรื่อง อนุพันธ์ จำนวน 3 แผน ใช้เวลา 9 ชั่วโมง แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาแคลคูลัส เรื่อง อนุพันธ์ และแบบสอบถามวัดเจตคติต่อวิชาแคลคูลัส ผลการวิจัย พบว่า

1. ประสิทธิภาพในการเรียน เรื่อง อนุพันธ์ โดยใช้รูปแบบการสอน 4 MAT ของกระบวนการ (E1) ต่อ ผลลัพธ์ (E2) เท่ากับ 82.60 / 80.31 สูงกว่าเกณฑ์ที่ตั้งไว้ 75 / 75

2. ค่าเฉลี่ยผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนหลังเรียน เท่ากับ 8.03 สูงกว่าก่อนเรียน ที่มีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 5.50 โดยใช้รูปแบบการสอน 4 MAT อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01

3. ค่าเฉลี่ยของเจตคติต่อวิชาแคลคูลัสหลังเรียน มีค่าเท่ากับ 4.03 สูงกว่า ก่อนเรียน ที่มีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 2.92 ผลจากการใช้รูปแบบการสอน 4 MAT ทำให้ผู้เรียนมีเจตคติต่อการเรียนวิชาแคลคูลัส เรื่อง อนุพันธ์ดีขึ้น

Abstract

Three main objectives of this research were as follows. First, to improve the learning achievement on the derivatives using the 4 MAT instructional model towards the result of 75/75 of the undergraduate students at Rangsit University. Second, to compare learning achievement between before and after studying on the derivatives using the 4 MAT instructional model of the undergraduate students at Rangsit University. Third, to compare attitudes between before and after studying the calculus subject using the 4 MAT instructional model of the undergraduate students at Rangsit University. The samples were the undergraduate students at Rangsit University who have enrolled in the calculus subject for the 2nd semester of the academic year 2019. 1 group of 32 samples were selected using the simple random sampling method. The research instruments consisted of 3 mathematics learning activities plans on calculus subject in derivatives using the 4 MAT instructional model with the total of 9 hours; the learning achievement test on calculus subject in derivatives; and the attitude test towards calculus subject. The findings were as follows.

1. The learning achievement on derivatives using the 4 MAT instructional model of the process (E1) to the result (E2) was 82.60 / 80.31, which is higher than the 75/75 criteria.

2. The mean after learning achievement was 8.03, which is higher than the mean before learning achievement of 5.50 using the 4 MAT instructional model with statistical significance at .01.

3. The mean after attitude towards calculus subject was 4.03, which is higher than the mean before attitude of 2.92. The attitude towards calculus subject in derivatives of the students were positively influenced by the 4 MAT instructional model.

Download in PDF (466.27 KB)

How to cite!

ศิริวรรณ วาสุกรี (2564). การพัฒนากิจกรรมการเรียนการสอนแบบ 4 MAT เรื่อง อนุพันธ์ ที่มีต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน และเจตคติ วิชาแคลคูลัส ของนักศึกษาระดับปริญญาตรี มหาวิทยาลัยรังสิต. วารสารพัฒนาการเรียนการสอน มหาวิทยาลัยรังสิต, 15(1), 182-197

Approved By TCI (2020 - 2024)

Indexed in