วารสารพัฒนาการเรียนการสอน มหาวิทยาลัยรังสิต

Journal of Rangsit University: Teaching & Learning

ISSN 2822-1400 (Print)

ISSN 2822-146X (Online)

การพัฒนาสมรรถนะครูด้านการจัดการเรียนรู้และวิจัยในชั้นเรียนด้วยกระบวนการ 7 ขั้น

The Professional Development Competencies of Teacher in Learning Management and Classroom Action Research by 7 process


บทคัดย่อ

การวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์ (1) เพื่อพัฒนารูปแบบการจัดกิจกรรมการส่งเสริมสมรรถนะครูด้านการจัดการเรียนรู้และวิจัยในชั้นเรียนด้วยกระบวนการ 7 ขั้น และ (2) เพื่อศึกษาผลการพัฒนาสมรรถนะครูด้านการจัดการเรียนรู้และวิจัยในชั้นเรียนด้วยกระบวนการ 7 ขั้น โดยใช้การวิจัยและพัฒนา เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ 1) แบบสอบถาม 2) แบบสัมภาษณ์แบบมีโครงสร้าง 3) แบบประเมินรูปแบบการจัดกิจกรรม 4)แบบประเมินสมรรถนะครูด้านการจัดการเรียนรู้และวิจัยในชั้นเรียน และ 5) แบบสังเคราะห์ประชุมสนทนากลุ่ม โดยถอดบทเรียนจากการทำงานเชิงพื้นที่ สถิติที่ใช้ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ค่าร้อยละ และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน วิเคราะห์เชิงเนื้อหา ผลการวิจัยพบว่า

1. รูปแบบการจัดกิจกรรมแบ่งออกเป็น 3 ระยะ ได้แก่ ระยะที่ 1 การสำรวจหาความต้องการของครูในการพัฒนา ระยะที่ 2 การพัฒนากิจกรรมการพัฒนาครู และ ระยะที่ 3 ขั้นติดตามการนำไปใช้และประเมินผล ผู้วิจัยเบื้องต้นสำรวจความต้องการของครู จำนวน 842 คน พบว่ามีความต้องการพัฒนาสอดคล้องกับหลักเกณฑ์และวิธีการให้ข้าราชการครูและบุคลากรทางการศึกษา โดยมีด้านการจัดการเรียนรู้มากที่สุด จากนั้นนำความต้องการไปออกแบบหน่วยเรียนรู้โดยใช้นักการศึกษาที่เชี่ยวชาญในการพัฒนาครู 8 ท่าน แล้วนำไปทดลองใช้และปรับปรุงจนได้ 9 กิจกรรม จากนั้นนำไปใช้พัฒนาครูตามความถนัดและความสนใจเฉพาะทาง และ ติดตามการนำไปใช้ในสถานศึกษา กิจกรรมดังกล่าวทำให้ครูเกิดการเปลี่ยนแปลงการจัดการเรียนรู้ นำเนื้อหาวิชาบูรณาการศาสตร์การสอนกับสาระวิชาการและเทคโนโลยี (TPCK) ทำให้ครูเกิดแนวคิดหรือแรงบันดาลใจจากการชี้แนะตามกระบวนการชุมชนการเรียนรู้วิชาชีพ (PLC)

2. สมรรถนะครูด้านการจัดการเรียนรู้และวิจัยในชั้นเรียน พบว่า ครูมีสมรรถนะในระดับดี มีคะแนนเฉลี่ยหลังการเข้าร่วมกิจกรรมสูงขึ้น และ นักเรียนที่ได้รับการจัดการเรียนการสอนจากครูมีคะแนนเฉลี่ยของผลการเรียนรู้สูงกว่าเกณฑ์ที่กำหนด

Abstract

The purposes of the research were (1) to develop a model of activities to enhance teacher competency in Learning Management and Classroom Action Research in the classroom with a 7-step process and (2) to study the results of teacher competency development in Learning Management and Classroom Action Research in the classroom as well 7 step process by using mixed method and research and development. The research instruments were 1) questionnaire 2) structured-interview form 3) an organizing activities evaluation form 4) teachers’ competency assessment forms for learning management and research in the classroom, and 5) the Synthesis of Group Discussion by synthesizing the lessons learned from spatial area based. The statistics were mean, percentage, standard deviation, and content analysis. The findings showed that

1.The model of activities were divided into 3 phases including; Phase 1 the survey the teachers' needs for development, Phase 2 the development of activities for teacher professional development, and Phase 3 the following-up and evaluating teachers. The researchers began to survey 842 teachers and found the needs and assessment of teachers were consistent to the rules and procedures for approval of professional development curriculum for teachers and educational personnel especially in learning management aspect were the most outstanding needs. We, therefore, designed the learning units that was validated by 8 teacher educators. The learning units were tried out and revised until we got the final 9 activities. These activities were implemented with teachers. They were monitored the use and evaluation in the school context. The 9 activities could made teachers’ change in learning management, and Technological Pedagogical Content Knowledge (TPCK) which allowed the teachers to have ideas and inspiration from the coaching of PLC in the real situation.

2. The teachers’ competencies in Learning Management and Classroom Action Research aspect, we found that the teachers were at a good level with a highly average score after enrolling in the activities and the students who studied from these teachers had a higher average score of learning outcomes than the setting criteria.

Download in PDF (533.95 KB)

How to cite!

เจนศึก โพธิศาสตร์, วารุณี เกิดแสง, & สุรยศ ทรัพย์ประกอบ. (2564). การพัฒนาสมรรถนะครูด้านการจัดการเรียนรู้และวิจัยในชั้นเรียนด้วยกระบวนการ 7 ขั้น. วารสารพัฒนาการเรียนการสอน มหาวิทยาลัยรังสิต, 15(1), 66-84

Approved By TCI (2020 - 2024)

Indexed in