วารสารพัฒนาการเรียนการสอน มหาวิทยาลัยรังสิต

Journal of Rangsit University: Teaching & Learning

ISSN 2822-1400 (Print)

ISSN 2822-146X (Online)

เด็กปฐมวัยเรียนรู้ผ่านการเล่น: ประเด็นที่ครูต้องให้ความสำคัญ

Learning through Play of Preschool Children: the Important Issue for Teachers


บทคัดย่อ

การเล่นเป็นส่วนหนึ่งของชีวิตเด็ก และเป็นการเตรียมชีวิตให้แก่เด็ก การเล่นไม่เพียงแต่ให้ความสุข และความ
สนุกสนานเพลิดเพลินเท่านั้น แต่การเล่นช่วยให้เด็กมีสุขภาพกายและสุขภาพจิตที่แข็งแรงสมบูรณ์เป็นพื้นฐานของการพัฒนาสติปัญญา
ช่วยให้เด็กได้ผ่อนคลายหรือระบายความเครียด ได้พัฒนาการคิดเชิงบริหารจัดการตนเอง ได้พัฒนาความสามารถทางภาษา
และช่วยให้เด็กได้พัฒนาจินตนาการหรือความคิดสร้างสรรค์ เด็กแต่ละช่วงวัยมีพฤติกรรมการเล่นที่แตกต่างกันทั้งการเล่นเชิง
สติปัญญา และการเล่นเชิงสังคม ครูปฐมวัยสามารถส่งเสริมและสนับสนุนการเล่นของเด็กได้โดยการจัดสภาพแวดล้อมและพื้นที่
ในการเล่น การจัดเวลาสำหรับการเล่น การจัดหาของเล่นและเครื่องเล่น รวมตลอดถึงการมีส่วนร่วมในการเล่นกับเด็ก

Abstract

Play is a part of children’s lives and helps the children to get prepared for life. Play not only brings
a feeling of happiness, pleasure, and enjoyment, but also provide both physical and mental health as well,
which is the foundation of cognitive development. Play helps the children to release stress, develop executive
functions, develop language abilities, and finally develop imagination or creative thinking. The children at
different ages possess different kinds of play behaviors, both cognitive play and social play. Early childhood
teachers can enhance and support the children’s play by creating play environment and play area organization,
arranging time for play, providing toys and playthings, and involving in play with children.

Download in PDF (329.22 KB)

How to cite!

อรุณี หรดาล (2559). เด็กปฐมวัยเรียนรู้ผ่านการเล่น: ประเด็นที่ครูต้องให้ความสำคัญ. วารสารพัฒนาการเรียนการสอน มหาวิทยาลัยรังสิต, 10(1), 118-129

Approved By TCI (2020 - 2024)

Indexed in