วารสารพัฒนาการเรียนการสอน มหาวิทยาลัยรังสิต

Journal of Rangsit University: Teaching & Learning

ISSN 2822-1400 (Print)

ISSN 2822-146X (Online)

ประสิทธิผลของสื่อการสอนอิเล็กทรอนิกส์รายวิชา THA 106 ภาษาไทยเพื่อการสื่อสาร เรื่อง การพูด

The Effectiveness of the e-Learning Courseware Media of THA 106: Thai Languuage for Communication on Speaking


บทคัดย่อ

การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนาสื่อการสอนอิเล็กทรอนิกส์รายวิชา THA 106 ภาษาไทยเพื่อการสื่อสาร เรื่อง
การพูด และสำรวจความพึงพอใจที่มีต่อการสอนด้วย สื่อ e-Learning เรื่องการพูด กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย คือ นักศึกษา
ที่ลงทะเบียนเรียนรายวิชา THA 106 ภาษาไทยเพื่อการสื่อสาร ภาคการศึกษาที่ 2 ปีการศึกษา 2553 ที่อยู่ในกลุ่มเรียนที่ผู้
วิจัยเป็นผู้สอน จำนวน 60 คน วิเคราะห์ข้อมูลด้วยค่าสถิติพื้นฐาน ค่าเฉลี่ยและค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ค่าความเชื่อมั่นของ
แบบทดสอบคำนวณจากสูตร Kuder Richardson 21 และนำเสนอข้อมูลในรูปแบบตารางและการบรรยาย ผลการวิจัยพบว่า
ด้านประสิทธิผลของสื่อการสอนอิเล็กทรอนิกส์ นักศึกษามีคะแนนเฉลี่ยจากการทดสอบด้วยแบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน
ก่อนเรียนและหลังเรียนเรื่องการพูดไม่แตกต่างกันที่นัยสำคัญ 0.05 ส่วนด้านความพึงพอใจที่มีการสอนด้วย e-Learning เรื่อง
การพูด พบว่า นักศึกษามีความคิดเห็นด้านเนื้อหาในภาพรวมอยู่ในระดับดี มีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.32 ด้านการนำเสนอ ในภาพรวม
อยู่ในระดับดี มีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.34 ด้านการใช้ภาษาภาพรวมอยู่ในระดับดี มีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.33 และด้านสื่ออิเล็กทรอนิกส์มี
ภาพรวมอยู่ในระดับดี คือมีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.19

Abstract

The purposes of this research were to develop the e-Learning Courseware Media of THA 106: Thai
Language for Communication entitled “The Effective Speaking”, and to survey satisfaction toward e-Learning
courseware on Speaking. The sample group was students who studied Thai Language for Communication
(THA 106) in semester 2 of academic year 2010 at Rangsit University. The data was analyzed by using simple
statistic to calculate the mean and standard deviation. The reliability of the test was calculated by using
Kuder Richardson 21. The data was presented through tables and contents. The findings were concluded
as follows: Regarding the effectiveness of the e-Learning Courseware, the scores of the tests were not
different on the achievement tests for both pre-tests and post-tests at the significant level 0.05. In terms
of satisfaction towards e-Learning Courseware media, it was found that the average score for the content
was at a high level (4.32), the overall presentation was at a high level (4.34), the usage of language was at
a high level (4.33), and the e-Learning Courseware as a whole was at a high level (4.19).

Download in PDF (327.82 KB)

How to cite!

สุกัลยา วงศ์ชมบุญ (2559). ประสิทธิผลของสื่อการสอนอิเล็กทรอนิกส์รายวิชา THA 106 ภาษาไทยเพื่อการสื่อสาร เรื่อง การพูด. วารสารพัฒนาการเรียนการสอน มหาวิทยาลัยรังสิต, 10(1), 95-102

Approved By TCI (2020 - 2024)

Indexed in