วารสารพัฒนาการเรียนการสอน มหาวิทยาลัยรังสิต

Journal of Rangsit University: Teaching & Learning

ISSN 2822-1400 (Print)

ISSN 2822-146X (Online)

การประเมินหลักสูตรบัญชีบัณฑิตและบัญชีมหาบัณฑิต คณะบัญชี มหาวิทยาลัยรังสิต

Evaluation of Undergraduate and Graduate Programs of Accountancy, Faculty of Accounting at Rangsit University


บทคัดย่อ

งานวิจัยนี้มีความมุ่งหมายเพื่อประเมินหลักสูตรบัญชีบัณฑิตและบัญชีมหาบัณฑิต ของคณะบัญชี มหาวิทยาลัยรังสิต โดยใช้วิธีการวิเคราะห์เนื้อหาสาระ (Contents Analysis) และการสำรวจความคิดเห็นกลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการเก็บข้อมูล คือ ผู้ทรงคุณวุฒิด้านวิชาการและวิชาชีพบัญชี ผู้ใช้บัณฑิต บัณฑิตที่สำเร็จการศึกษาในปี 2546-2550 มหาบัณฑิตที่สำเร็จการศึกษาในปี 2548-2550 ผู้บริหารและอาจารย์ประจำคณะบัญชี มหาวิทยาลัยรังสิต และนักศึกษาที่ศึกษาอยู่ในปัจจุบัน ด้วยวิธีการสัมภาษณ์และใช้แบบสอบถามที่มีโครงสร้างชัดเจน สถิติเชิงพรรณนาที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลคือ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน 
    ผลการวิจัย พบว่า การกำหนดผลการเรียนรู้ทั้ง 5 ด้านในหลักสูตรบัญชีบัณฑิต และเพิ่มอีกหนึ่งด้านคือด้านทักษะการวิจัยในหลักสูตรบัญชีมหาบัณฑิต มีความสอดคล้องกับปรัชญา และวัตถุประสงค์ของหลักสูตร รวมไปถึงการบริหารหลักสูตรและการประกันคุณภาพหลักสูตร โครงสร้างหลักสูตรและเนื้อหารายวิชาอยู่ในระดับเหมาะสมมาก อย่างไรก็ตามผู้มีส่วนเกี่ยวข้องได้เสนอความคิดเห็นต่อการปรับปรุงหลักสูตรในรอบต่อไป โดยให้เพิ่มประสบการณ์ทางวิชาชีพบัญชี และการใช้ระบบสารสนเทศทางบัญชีในระดับธุรกิจให้มากขึ้นโดยบูรณาการเข้าไปในรายวิชาทางบัญชี รวมทั้งการพัฒนาทักษะด้านภาษาอังกฤษเพื่อการสื่อสารให้แก่นักศึกษา

Abstract

This research aimed to evaluate Bachelor and Master Programs in Accountancy of Rangsit University by using Contents Analysis Method. Interviews and questionnaires with a clear structure were used to collect data from academic experts, professionals in Accountancy, employers, accountants who graduated from bachelor program during academic year of 2003-2007, and from Master Program during academic year of 2005-2007, current faculty team, lecturers and students in the Faculty of Accountancy, Rangsit University. Descriptive statistics were used to analyze data collected.
    The results showed that the 5 determinations of learning outcomes in both Bachelor and Master Programs and the sixth one: research skills in Master Program, were consistent with its philosophy and objectives. Management and quality assurance of the Programs, curriculum structures and courses, were found suitable at a high level. However, stakeholders gave suggestions for the curriculum revision in the next round: enhance accounting professional experiences; make more effective use of business accounting information systems by integrating them into accounting courses and develop English communication skills of the students.

 

Download in PDF (229.72 KB)

How to cite!

อริสรา ธานีรณานนท์, เปรมารัช วิลาลัย, & อัครวัฒณ์ พิมพ์แสง. (2558). การประเมินหลักสูตรบัญชีบัณฑิตและบัญชีมหาบัณฑิต คณะบัญชี มหาวิทยาลัยรังสิต. วารสารพัฒนาการเรียนการสอน มหาวิทยาลัยรังสิต, 9(2), 107-115

Approved By TCI (2020 - 2024)

Indexed in