วารสารพัฒนาการเรียนการสอน มหาวิทยาลัยรังสิต

Journal of Rangsit University: Teaching & Learning

ISSN 2822-1400 (Print)

ISSN 2822-146X (Online)

การพัฒนารูปแบบการสร้างจิตสาธารณะของนักเรียนระดับประถมศึกษาในโรงเรียนเอกชนภาคเหนือ

Development of Public Mind Creating Model for Students in Private Schools in the Northern Region of Thailand


บทคัดย่อ

การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1)เพื่อพัฒนารูปแบบการสร้างจิตสาธารณะของนักเรียนระดับประถมศึกษาในโรงเรียนเอกชนภาคเหนือ 2)ทดลองใช้และประเมินผลการทดลองใช้รูปแบบการสร้างจิตสาธารณะของนักเรียนระดับประถมศึกษาในโรงเรียนเอกชนภาคเหนือ การดำเนินการวิจัยแบ่งออกเป็น 3 ขั้นตอน คือ ขั้นตอนที่ 1 การพัฒนารูปแบบการสร้างจิตสาธารณะของนักเรียนระดับประถมศึกษาในโรงเรียนเอกชนภาคเหนือ ขั้นตอนที่ 2 การทดลองใช้และประเมินการทดลองใช้รูปแบบการสร้างจิตสาธารณะของนักเรียนระดับประถมศึกษาในโรงเรียนเอกชน ภาคเหนือ

ผลการวิจัยพบว่า รูปแบบการสร้างจิตสาธารณะของนักเรียนระดับประถมศึกษาในโรงเรียนเอกชนภาคเหนือ ประกอบด้วยองค์ประกอบ 6 ด้าน ได้แก่ 1) ด้านการบริหารจัดการ 2) ด้านการจัดการเรียนการสอน 3) ด้านกิจกรรมส่งเสริมการเรียนรู้เพื่อสร้างจิตสาธารณะ 4) ด้านการจัดสภาพแวดล้อม 5) ด้านการประเมินผล และ 6) ด้านการสร้างเครือข่าย การประเมินผลการทดลองใช้รูปแบบการสร้างจิตสาธารณะทั้ง 6 องค์ประกอบ พบว่ารูปแบบการสร้างจิตสาธารณะของนักเรียนระดับประถมศึกษาในโรงเรียนเอกชนภาคเหนือที่พัฒนาขึ้น มีผลการประเมินผ่านเกณฑ์ในระดับมากถึงมากที่สุดทุกประเด็น และในทุกองค์ประกอบ

Abstract

The objectives of this research were 1) to develop a public mind creating model for primary students in private schools in the Northern region of Thailand 2) to try out and evaluate the implementation of the developed model. The research methodology was divided into 3 steps as follows: 1) the development of a public mind creating model; 2) the implementation and evaluation of the created model.

The research results showed that the public mind creating model for students in private schools in the Northern region of Thailand was comprised of 6 factors that were 1) management factor, instructional factor, student activity factor, school environment factor, evaluation factor and network factor. The evaluation of the public mind creating model implementation found that almost all items of these 6 factors were suitable at high and highest level in all factors.

Download in PDF (236.03 KB)

How to cite!

ทวิการ์ นิ่มวรรณัง, สำเนาว์ ขจรศิลป์, & บุญเรียง ขจรศิลป์. (2557). การพัฒนารูปแบบการสร้างจิตสาธารณะของนักเรียนระดับประถมศึกษาในโรงเรียนเอกชนภาคเหนือ. วารสารพัฒนาการเรียนการสอน มหาวิทยาลัยรังสิต, 8(2), 115-127

Approved By TCI (2020 - 2024)

Indexed in