วารสารพัฒนาการเรียนการสอน มหาวิทยาลัยรังสิต

Journal of Rangsit University: Teaching & Learning

ISSN 2822-1400 (Print)

ISSN 2822-146X (Online)

การประเมินความรู้และพฤติกรรมของผู้เรียนจากกระบวนการถ่ายโอนความรู้จากผู้สอบไปยังผู้เรียน

Assessing Learners Perception and Behavior of Learners in Knowledge Transfer from the Instructor to Learners


บทคัดย่อ

บทความวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อการประเมินความรู้ที่ได้จากการรับรู้และพฤติกรรมของผู้เรียนโดยเน้นให้ผู้เรียนสามารถที่จะเรียนรู้และถ่ายทอดความรู้ออกมาในรูปแบบของเอกสารหรือการกระทำที่เรียกว่าexternalizeได้โดยทั่วไปแล้วในการเรียนการสอนความยากง่ายขององค์ความรู้และรวมไปถึงการทำความเข้าใจในองค์ความรู้ที่ถ่ายทอดโดยผู้สอนนั้นเป็นอุปสรรคและปัญหาของผู้เรียนในการทำความเข้าใจและถ่ายทอดเนื้อหาที่เรียนออกมาเป็นองค์ความรู้ในรูปแบบของเอกสารหรือคำพูดที่สามารถสื่อสารหรืออธิบายให้ผู้อื่นเข้าใจได้นอกจากนี้คุณลักษณะขององค์ความรู้ก็เป็นปัญหาที่สำคัญของการถ่ายโอนความรู้เช่นเดียวกันเพราะบางครั้งคุณลักษณะขององค์ความรู้จะทำให้ผู้เรียนสับสนหรือเข้าใจคลาดเคลื่อนในเนื้อหาที่เรียนซึ่งในการทำวิจัยครั้งนี้ผู้วิจัยได้มุ่งศึกษาคุณลักษณะขององค์ความรู้และความสัมพันธ์ของคุณลักษณะขององค์ความรู้ที่ส่งผลต่อการเรียนรู้และพฤติกรรมของผู้เรียนในขณะที่มีการเรียนการสอนในห้องเรียนโดยวัตถุประสงค์ของการศึกษาวิจัยครั้งนี้แบ่งเป็นสองประเด็นประเด็นแรกคือศึกษาค่าความสัมพันธ์ของคุณลักษณะขององค์ความรู้ที่คลาดเคลื่อนและซ้ำซ้อน(KnowledgeAmbiguity) ที่ส่งผลต่อความยากง่ายและความเข้าใจของผู้เรียนประเด็นที่สองคือศึกษาและหาค่าความสัมพันธ์ของคุณลักษณะขององค์ความรู้ที่มีอยู่ของผู้เรียน (KnowledgeDisruption) ที่ส่งผลกระทบต่อทัศนคติและพฤติกรรมของผู้เรียนว่านำความรู้ไปประยุกต์ใช้ในทางที่ถูกหรือไม่การศึกษาวิจัยครั้งนี้ได้พัฒนารูปแบบของโมเดลแบบประเมินความรู้และพฤติกรรมของผู้เรียนและใช้รูปแบบวิธีวิจัยเชิงสำรวจโดยการเก็บข้อมูลจากกลุ่มตัวอย่างซึ่งเป็นนักศึกษาชั้นปีที่3ของมหาวิทยาลัยราชภัฏนครศรีธรรมราชมหาวิทยาลัยทักษิณและมหาวิทยาลัยราชภัฏสงขลาจำนวน326คนโดยสถิติที่ใช้คือการวิเคราะห์ข้อมูลแบบองค์ประกอบ (FactorAnalysis)เพื่อวิเคราะห์แบบสอบถามและสร้างโมเดลแบบประเมินความรู้และ พฤติกรรมของผู้เรียนและใช้สถิติเชิงถดถอย (MultipleRegressionStatistic) เพื่อวิเคราะห์หาค่าความสัมพันธ์และทำนายข้อมูลตามวัตถุ-ประสงค์

จากการศึกษาวิจัยพบว่าความยากง่ายและความซ้ำซ้อนขององค์ความรู้ส่งผลกระทบต่อการเรียนรู้และรับรู้ของผู้เรียนโดยมีระดับค่าความแตกต่างอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ.01และการวิจัยนี้สามารถสุรปได้ว่าคุณลักษณะขององค์ความรู้มีอิทธิพลต่อการเรียนรู้และพฤติกรรมของผู้เรียน

Abstract

This paper represents of knowledge transfer from perspective of learners perception and behavior of learners. Being the recipients of knowledge, learners are confronted with varying degree of difficulties in terms of understanding the knowledge transfer to them. These problems of knowledge transfer came from the key characteristics of knowledge via knowledge ambiguity and knowledge disruption. The purposes of this study are to investigate that key characteristics of knowledge have whether affected the learners' perception and behavior of learners (attitude and practice).

This study has developed an assessment model which includes sections; demographic data, characteristics of knowledge, learners' perception and behavior of learners. This study used an assessment model to assess the knowledge transfer from the instructor to learners. The study used survey research and collected the data from 326 students who were in the third year level of education and enrolled the computer and Information technology subject at Nakahon Si thammarat Rajabhat University, Songkhla Rajabhat University and Taksin University. The factor analysis was used to test the validity and reliability of the instrument and then constructed an assessment model for assessing knowledge transfer from the learners via the problems of the key characteristics of knowledge, learners' perception and behavior of learners. The hypotheses were translated by using a multiple regression to predict the relationship between knowledge ambiguity and learners perception, and also tested the relationship between knowledge disruption and behavior of learners.

The majority findings of this study found that the knowledge ambiguity had affected the perceiving knowledge of learners and reported the significantly relation between knowledge ambiguity and learners' perception at the level of .01 while the knowledge disruption had affected the behavior of learners and showed the significantly relation between the knowledge disruption and behavior of learners at the level of .01 also. Therefore, this study can summary that the key characteristics of knowledge have affected the learners' perception and behavior of learners. Therefore, the findings from this study would be to the instructor’s benefit for improving the transferring method and also useful for the learners to prepare themselves for the next time.

Download in PDF (161.66 KB)

How to cite!

กรวรรณ สืบสม (2553). การประเมินความรู้และพฤติกรรมของผู้เรียนจากกระบวนการถ่ายโอนความรู้จากผู้สอบไปยังผู้เรียน. วารสารพัฒนาการเรียนการสอน มหาวิทยาลัยรังสิต, 4(2), 63-82

Approved By TCI (2020 - 2024)

Indexed in