วารสารพัฒนาการเรียนการสอน มหาวิทยาลัยรังสิต

Journal of Rangsit University: Teaching & Learning

ISSN 2822-1400 (Print)

ISSN 2822-146X (Online)

การใช้ชุดกิจกรรมการเล่นสร้างแบบชี้แนะเพื่อส่งเสริมความภูมิใจในตนเองของเด็กปฐมวัย

The Use of Guided Construction Play Activity Packages to Enhance Self-Esteem of Young Children


วันที่ส่งบทความ: 5 มิ.ย. 2567

วันที่ตอบรับ: 21 มิ.ย. 2567

วันที่เผยแพร่: 1 ก.ค. 2568


บทคัดย่อ

การศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อเปรียบเทียบความภูมิใจในตนเองของเด็กปฐมวัยก่อนและหลังจากการใช้ชุดกิจกรรมการเล่นสร้างแบบชี้แนะ กลุ่มเป้าหมายเป็นเด็กปฐมวัยชาย - หญิง ที่มีอายุระหว่าง 5 - 6 ปี กำลังศึกษาอยู่

ในระดับชั้นอนุบาลปีที่ 3 ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2566 โรงเรียนอนุบาลจอมบึง จังหวัดราชบุรี จำนวน 22 คน เครื่องมือที่ใช้ในการศึกษา คือ 1) ชุดกิจกรรมการเล่นสร้างแบบชี้แนะ จำนวน 8 ชุด  24  กิจกรรม และ 2) แบบประเมินความภูมิใจในตนเองของเด็กปฐมวัย โดยมีพฤติกรรมที่บ่งชี้ 5 ด้าน จำนวน 20 ข้อ ทำการวิเคราะห์ข้อมูลด้วยการหาค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห์เชิงเนื้อหา ผลการศึกษา พบว่า เด็กปฐมวัยมีคะแนนเฉลี่ยความภูมิใจในตนเองก่อนการใช้ชุดกิจกรรมการเล่นสร้างแบบชี้แนะเท่ากับ 24.22 คะแนน และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานเท่ากับ 3.59 คะแนน และหลังการใช้ชุดกิจกรรมการเล่นสร้างแบบชี้แนะมีคะแนนค่าเฉลี่ยเท่ากับ 55.50 คะแนน และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานเท่ากับ 3.45 คะแนน กล่าวคือ เด็กปฐมวัยมีความภูมิใจในตนเองสูงกว่าก่อนการใช้ชุดกิจกรรมการเล่นสร้างแบบชี้แนะ โดยด้านที่มีคะแนนเฉลี่ยความภูมิใจในตนเองของเด็กปฐมวัยหลังจากการทดลองสูงที่สุด คือ ความเป็นตัวของตัวเอง ความปลอดภัยของตนเอง ความผูกพันกับผู้อื่น ความสามารถของตนเอง และหน้าที่ของตนเอง ตามลำดับ

Abstract

The purpose of this study was to compare the self-esteem of young children before and after using guided construction play activity packages. The target group consisted of 22 young children, including 5 - 6 year old male and female pupils studying in kindergarten 3 in the second semester of the 2024 Academic Year at Anuban Chombueng School, Ratchaburi province. The instruments used in this study were: 1) guided construction play activity packages involving 8 sets and, 24 activities; and 2) a self-esteem assessment form for young children, divided into five aspects indicating 20 items. Data were analyzed using mean, standard deviation and content analysis. The results of the study found that young children had a mean self-esteem score of 24.22 before using guided construction play activity packages with a standard deviation to 3.59. After using guided construction play activity packages, the students’ mean self-esteem score was 55.50 and the standard deviation was 3.45. In other words, young children had higher self-esteem after using the guided construction play activity packages than before. The aspect of self-esteem with the highest average score following the experiment was selfhood, followed by security, affiliation, competence, and personal responsibility, respectively.

 

Download in PDF (525.1 KB)

How to cite!

สิโรธร ลอองเอก, ปิยะนันท์ หิรัณย์ชโลทร, & ชลาธิป สมาหิโต. (2568). การใช้ชุดกิจกรรมการเล่นสร้างแบบชี้แนะเพื่อส่งเสริมความภูมิใจในตนเองของเด็กปฐมวัย. วารสารพัฒนาการเรียนการสอน มหาวิทยาลัยรังสิต, 19(2), 165-180

References

ชนาภา ทรัพย์เจริญ, ปิยะนันท์ หิรัณย์ชโลธร, และชลาธิป สมาหิโต. (2565). การใช้ชุดการเรียนรู้ “หนูน้อย ฉลาดรู้ ฉลาดใช้” เพื่อส่งเสริมการรู้เศรษฐศาสตร์ในเด็กปฐมวัย (วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต). มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์.

ธีระชน พลโยธา. (2550). การเรียนรู้ในพื้นที่รอยต่อพัฒนาการ. วารสารมนุษยศาสตร์ปริทรรศน์, 29, 5–17.

วิชุดา ศรีราชา, และวรวรรณ เหมชะญาติ. (2563). กลยุทธ์ของผู้ปกครองในการเสริมสร้างการเห็นคุณค่าในตนเองของเด็กวัยอนุบาลโรงเรียนอนุบาลถักทอรัก. วารสารอิเล็กทรอนิกส์ทางการศึกษา (OJED), 15(2), 1–11.

สุปรียา ผาสุกสถิตพงศ์, และปิยะนันท์ หิรัณย์ชโลธร. (2566). ผลการใช้ชุดกิจกรรมการมีส่วนร่วมของผู้ปกครอง “PLAY AT HOME” เพื่อส่งเสริมการกำกับตนเองในเด็กปฐมวัย. วารสารนวัตกรรมการศึกษาและการวิจัย, 7(2), 438–454.

อรวรรณ สุวรรณศรี, และปิยะนันท์ หิรัณย์ชโลธร. (2559). การศึกษาผลการใช้ชุดกิจกรรมการมีส่วนร่วมของผู้ปกครองเพื่อส่งเสริมทักษะพื้นฐานทางวิทยาศาสตร์ของเด็กปฐมวัย. วารสารศึกษาศาสตร์ปริทัศน์, 31(2), 89–96.

Anttila, M., & Saikkonen, P. (2012). Supporting children’s self-esteem in early childhood education. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/50239/Anttila_Marianna_Saikkonen_Pinja.pdf

Arnerich, M. (2021). Constructive play: What is it and how do I encourage it? https://www.famly.co/blog/encouraging-constructive-play

Borba, M. (2003). Esteem builders: A K–8 self-esteem curriculum for improving student achievement, behavior and school climate (2nd ed.). Jalmar Press.

Burnet Institute, UNICEF, & Partners. (2022). Strengthening mental health and psychosocial support systems and services for children and adolescents in East Asia and Pacific Region. https://www.unicef.org/thailand/media/8871/file/MHPSS%20Report%202022.pdf

Chatsworth International School. (2022). How guided play enhances early childhood learning. https://www.chatsworth.com.sg/blog/how-guided-play-enhances-early-childhood-learning

Cheqdin. (2019). Why is constructive play important in early years. https://cheqdin.com/why-is-constructive-play-important-in-early-years

Education Gateshead. (2021). Simple ways to boost your child's self-esteem. https://educationgateshead.org/wp-content/uploads/2021/09/Guide-for-parents-Simple-ways-to-boost-your-childs-self-esteem-003.pdf

Masterson, M. (2021). Play with a purpose: How do we do guided play with children? https://www.famly.co/blog/guided-play-early-education

Matulewicz, M., & Matulewicz, W. (2022). How to use construction play to support holistic cross-curricular learning in the early years and early primary. http://www.blog.naturalbornleaders.org/blog/how-to-use-construction-play-to-support-holistic-cross-curricular-learning-in-the-early-years-and-early-primary/

Voicu, C. D., & Anghel, A. G. (2019). The importance of raising pre-school children self-esteem in assuring successful school adaptation. European Proceedings of Social and Behavioural Sciences.

Vygotsky, L. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Harvard University Press.

Weber, A. M., & Leuchter, M. (2022). Fostering children's block building self-concepts and stability knowledge through construction play. Journal of Applied Developmental Psychology, 80, 101400. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2022.101400

Weisberg, D. S., HirshPasek, K., & Golinkoff, R. M. (2013). Guided play: Where curricular goals meet a playful pedagogy. https://new.richardsinstitute.org/media/1169/guided_play_where_curricular_goals_meet.pdf

Weisberg, D. S., HirshPasek, K., Golinkoff, R. M., Kittredge, A. K., & Klahr, D. (2016). Guided play: Principles and practices. https://playfullearninglandscapes.com/wp-content/uploads/sites/7/2021/01/Weisberg-et-al.-2016.pdf

                        Approved By TCI (2025 - 2029)

Indexed in