วารสารพัฒนาการเรียนการสอน มหาวิทยาลัยรังสิต

Journal of Rangsit University: Teaching & Learning

ISSN 2822-1400 (Print)

ISSN 2822-146X (Online)

Attitudes toward the use of plastic foam food containers of students, employees, and food sellers: Community-Based Learning within the area of Rangsit University

ทัศนคติต่อการใช้ภาชนะโฟมบรรจุอาหารของนักศึกษา บุคลากร และผู้ประกอบการร้านค้า: การจัดการเรียนการสอนโดยใช้ชุมชนเป็นฐานในเขตมหาวิทยาลัยรังสิต


วันที่ส่งบทความ: 9 เม.ย. 2567

วันที่ตอบรับ: 17 มิ.ย. 2567

วันที่เผยแพร่: 1 ก.ค. 2568


บทคัดย่อ

งานวิจัยนี้เป็นการวิจัยทางการศึกษาที่เน้นการสอนทัศนคติแบบมีส่วนร่วมในวิชาพิษวิทยา เรื่อง “อันตรายจากโฟมบรรจุภัณฑ์อาหาร” ซึ่งกำลังเป็นปัญหาชุมชนที่น่าสนใจในปัจจุบัน คัดเลือกกลุ่มตัวอย่างแบบเจาะจง โดยเป็นนักศึกษาชั้นปีที่ 4 สาขาวิชาชีวการแพทย์ ลงทะเบียนเรียนวิชาพิษวิทยา ในภาคการศึกษาที่ 1 ปีการศึกษา 2563 จำนวน 55 คน นักศึกษาเป็นผู้วางแผนและดำเนินกิจกรรมถ่ายทอดความรู้สู่ชุมชนเป็นเวลา 3 เดือนด้วยตนเอง โดยมีอาจารย์เป็นผู้อำนวยความสะดวก พื้นที่วิจัยคือร้านขายอาหารภายในและบริเวณใกล้เคียงมหาวิทยาลัยรังสิต หลังจากทำกิจกรรมเสร็จสิ้น ประเมินความพึงพอใจของนักศึกษาต่อการเรียนรู้โดยใช้ชุมชนเป็นฐานโดยใช้แบบสอบถามแบบมาตรประมาณค่า 5 ระดับ ผลการวิจัยพบว่าคะแนนเฉลี่ยอยู่ที่ 4.60 + 0.07 (4.50 - 4.67) จำนวนนักศึกษาที่มีความพึงพอใจในระดับต่ำ ปานกลาง และระดับสูง เป็น 0 (0 %), 4 (7.27 %) และ 51 (92.73 %) ตามลำดับ นอกจากนี้หลังทำกิจกรรมมีการประเมินการรับรู้การใช้ภาชนะบรรจุอาหารโฟมพลาสติกในกลุ่มผู้ขายอาหารซึ่งเป็นผู้จำหน่ายภาชนะบรรจุอาหารโฟมพลาสติกจำนวน 30 ราย และกลุ่มนักศึกษา (55 คน) และพนักงาน (20 คน) ซึ่งเป็นกลุ่มผู้บริโภค โดยใช้แบบสอบถามแบบมาตรประมาณค่า 5 ระดับ ระดับคะแนนเฉลี่ยรวมอยู่ที่ 4.08 + 0.41 และ 4.50 + 0.11 ในกลุ่มผู้ขายและผู้บริโภค ตามลำดับ ระดับคะแนนเฉลี่ยในเรื่อง 1) ความรู้ที่ได้รับ 2) การใช้น้อยลง & หยุดใช้ และ 3) การใช้วัสดุอื่นทดแทน ในกลุ่มผู้ขายต่ำกว่ากลุ่มผู้บริโภคอย่างมีนัยสำคัญที่ p < 0.001

Abstract

This is educational research focused on participatory attitude teaching in toxicology. A currently interesting community problem; “Dangers from food packaging foam” was selected. The subjects were selected by purposive sampling. There were 55 students in the 4th year of Biomedical Science enrolled in toxicology during the first semester of the academic year 2020. The community-based activities of knowledge transfer were planned and carried out for 3 months by students with teachers as facilitators. Research area was the food shop within and nearby Rangsit University. Students' satisfaction on community-based learning was evaluated by the 5 Rating Likert Scale questionnaire after completing activities. Result showed that the average score was 4.60 + 0.07 (4.50 - 4.67). The number of student achieved at the low, moderate, and high levels were 0 (0 %), 4 (7.27 %), and 51 (92.73 %), respectively. In addition, the perception of the use of plastic foam food containers after completing activities was evaluated in the food seller (n =30) as the foam food container seller group and students (n = 55) and employees (n = 20) as the consumer group by the 5 Rating Likert Scale questionnaire. Total average point scales were 4.08 + 0.41 and 4.50 + 0.11 in the seller and consumer groups, respectively. Average point scales according to 1) knowledge gain, 2) use less & stop, and 3) replacement of the sellers were significantly lower than those of the consumer group at p < 0.001.

Download in PDF (476.03 KB)

How to cite!

ปัญจานนท์, ., & เกษโกมล, . (2568). ทัศนคติต่อการใช้ภาชนะโฟมบรรจุอาหารของนักศึกษา บุคลากร และผู้ประกอบการร้านค้า: การจัดการเรียนการสอนโดยใช้ชุมชนเป็นฐานในเขตมหาวิทยาลัยรังสิต. Journal of Rangsit University: Teaching & Learning, 19(2), 16-28

References

แนวการสอนเจตคติแบบมีส่วนร่วม. (2567). มหาวิทยาลัยบูรพา. สืบค้นเมื่อ 1 มิถุนายน 2567, จาก https://digital_collect.lib.buu.ac.th/dcms/files//01803/chapter2_%2838-70%29.pdf

อาเดช อุปนันท์. (2564). การออกแบบการเรียนรู้แบบ CBL เพื่อตอบโจทย์การสร้างครูอัตลักษณ์เชิงพื้นที่. สืบค้นเมื่อ 1 มิถุนายน 2567, จาก https://lpn.mcu.ac.th/mculpn/wp-content/uploads/2022/07/CBL-การเรียนรู้เชิงอัตลักษณ์ในพื้นที่.pdf

Baeten, M., Kyndt, E., Struyven, K., & Dochy, F. (2010). Using student-centred learning environments to stimulate deep approaches to learning: Factors encouraging or discouraging their effectiveness. Educational Research Review, 5(3), 243–260. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2010.06.001

Deng, Y., Dai, H., Zeng, M., Guan, L., Luo, X., Zhang, C., ... & Zhao, L. (2019). Knowledge and behavior regarding pesticide use: A survey among caregivers of children aged 1–6 years from rural China. Environmental Science and Pollution Research, 26(22), 23037–23043. https://doi.org/10.1007/s11356-019-05560-w

Gomez, C., Perera, B. Y., & Manning, M. R. (2012). Knowledge transfer in higher education: The case of Monterrey Institute of Technology. International Journal of Management in Education, 6(1–2), 101–119. https://doi.org/10.1504/IJMIE.2012.044004

Huff, J., & Infante, P. F. (2011). Styrene exposure and risk of cancer. Mutagenesis, 26(5), 583–584. https://doi.org/10.1093/mutage/ger033

Israel, B. A., Schulz, A. J., Parker, E. A., & Becker, A. B. (1998). Review of community-based research: Assessing partnership approaches to improve public health. Annual Review of Public Health, 19(1), 173–202. https://doi.org/10.1146/annurev.publhealth.19.1.173

Lianu, C., Rădulescu, I. G., Gudei, C. S. D., & Lianu, C. (2020). Knowledge transfer between universities and SMEs and regional development: The role of the clusters as communities of practice. Proceedings of the International Conference on Business Excellence, 14(1), 490–504. https://doi.org/10.2478/picbe-2020-0046

Lickly, T. D., Lehr, K. M., & Welsh, G. C. (1995). Migration of styrene from polystyrene foam food-contact articles. Food and Chemical Toxicology, 33(6), 475–481. https://doi.org/10.1016/0278-6915(95)00009-Q

Melski, K., Zabielski, J., & Kubera, H. (2003). Model study on intensified migration of volatile substances from food contacting plastic materials during repeated microwaving. Electronic Journal of Polish Agricultural Universities, 6(1), 44–51.

Salo, N. (2011). Knowledge management in education in Indonesia: An overview. Global Journal of Human Social Science, 11(1).

Wagner, T. P. (2020). Policy instruments to reduce consumption of expanded polystyrene food service ware in the USA. Detritus, 9(March), 11–26. https://doi.org/10.31025/2611-4135/2020.13903

Watson, R., & Preedy, V. (2010). 5-Point Likert scale. In Handbook of disease burdens and quality of life measures (p. 4288). New York, NY: Springer. https://doi.org/10.1007/978-0-387-78665-0_6363

Wilson, M. G., Lavis, J. N., Travers, R., & Rourke, S. B. (2010). Community-based knowledge transfers and exchange: Helping community-based organizations link research to action. Implementation Science, 5, Article 33. https://doi.org/10.1186/1748-5908-5-33

                        Approved By TCI (2025 - 2029)

Indexed in