วารสารพัฒนาการเรียนการสอน มหาวิทยาลัยรังสิต

Journal of Rangsit University: Teaching & Learning

ISSN 2822-1400 (Print)

ISSN 2822-146X (Online)

The Development of ESP Students’English Vocabulary Knowledge and Reading Skills Using the PQRST Technique with News Articles

การพัฒนาความรู้ด้านคำศัพท์และทักษะการอ่านภาษาอังกฤษของผู้เรียนภาษาอังกฤษ เพื่อวัตถุประสงค์เฉพาะโดยใช้เทคนิค PQRST ร่วมกับบทความข่าว


วันที่ส่งบทความ: 7 ก.พ. 2566

วันที่ตอบรับ: 31 มี.ค. 2566

วันที่เผยแพร่: 1 ก.ค. 2567


บทคัดย่อ

การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เปรียบเทียบความรู้ด้านคำศัพท์ภาษาอังกฤษของนักศึกษาวิศวกรรมสิ่งแวดล้อมก่อนและหลังการใช้เทคนิค PQRST ร่วมกับบทความข่าวในห้องเรียนภาษาอังกฤษเพื่อวัตถุประสงค์เฉพาะ 2) เปรียบเทียบทักษะการอ่านภาษาอังกฤษของนักศึกษาวิศวกรรมสิ่งแวดล้อมเฉพาะก่อนและหลังการใช้เทคนิค PQRST ร่วมกับบทความข่าวในห้องเรียนภาษาอังกฤษเพื่อวัตถุประสงค์เฉพาะ และ 3) ศึกษาทัศนคติของนักศึกษาต่อการใช้เทคนิค PQRST ร่วมกับบทความข่าวสำหรับการพัฒนาคำศัพท์และทักษะการอ่านภาษาอังกฤษ กลุ่มตัวอย่างงานวิจัยประกอบด้วยนักศึกษาสาขาวิชาวิศวกรรมสิ่งแวดล้อมจำนวน 20 คน ที่ลงทะเบียนเรียนรายวิชาภาษาอังกฤษเพื่อวัตถุประสงค์เฉพาะในมหาวิทยาลัยในกำกับของรัฐบาลแห่งหนึ่งในประเทศไทย เครื่องมือที่ใช้ในงานวิจัยประกอบด้วยแผนการสอนที่ใช้เทคนิค PQRST ร่วมกับบทความข่าวในการพัฒนาคำศัพท์และทักษะการอ่านภาษาอังกฤษจำนวน 7 แผนการสอน แบบทดสอบความรู้ด้านคำศัพท์ แบบทดสอบการอ่าน แบบสอบถาม และการสัมภาษณ์แบบกึ่งโครงสร้าง ผู้วิจัยใช้ค่าเฉลี่ยและส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ในการวิเคราะห์ข้อมูลจากแบบทดสอบการอ่านภาษาอังกฤษก่อนเรียนและหลังเรียน และค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห์เนื้อหาในการวิเคราะห์ข้อมูลทัศนคติของนักศึกษาต่อการใช้เทคนิค PQRST ร่วมกับบทความข่าวในการพัฒนาคำศัพท์และทักษะการอ่านภาษาอังกฤษ

ผลการศึกษาพบว่าความรู้ด้านคำศัพท์และทักษะการอ่านภาษาอังกฤษของนักศึกษาเพิ่มขึ้นอย่างมีนัยสำคัญหลังการใช้เทคนิค PQRST ร่วมกับบทความข่าว และนักศึกษามีทัศนคติในด้านบวกต่อการเรียนโดยใช้เทคนิค PQRST ร่วมกับบทความข่าวในห้องเรียนภาษาอังกฤษเพื่อวัตถุประสงค์เฉพาะ

Abstract

The purposes of this research were to: 1) compare the English vocabulary knowledge of environmental engineering students before and after using the PQRST technique with news articles in an ESP classroom, 2) compare the English reading skills of environmental engineering students before and after using the PQRST technique with news articles in the ESP classroom, and 3) examine the students’ attitudes towards the use of the PQRST technique with news articles to enhance their English vocabulary knowledge and reading skills. The study sample included 20 third-year environmental engineering students enrolled in an ESP course at a public university in Thailand. The research instruments comprised seven lesson plans employing PQRST with news articles, vocabulary tests, reading tests, an attitude questionnaire, and semi-structured interviews. Mean and standard deviation (S.D.) calculations were adopted to analyze the data from the pre-tests and post-tests of the vocabulary and English reading tests. Mean and S.D. scores as well as content analysis were used to investigate students' attitudes toward the use of PQRST with news articles to improve their vocabulary knowledge and reading skills.

This study found that the ESP students’ vocabulary knowledge and English reading skills improved significantly after employing PQRST with news articles, and that the students held positive attitudes towards the use of PQRST with news articles in the ESP classroom.

Download in PDF (682.21 KB)

How to cite!

Yoodee, W., & Thanakong, K. (2567). การพัฒนาความรู้ด้านคำศัพท์และทักษะการอ่านภาษาอังกฤษของผู้เรียนภาษาอังกฤษ เพื่อวัตถุประสงค์เฉพาะโดยใช้เทคนิค PQRST ร่วมกับบทความข่าว. Journal of Rangsit University: Teaching & Learning, 18(2), 220-237

References

Abbasova, M., & Mammadova, N. (2019). The Role of Digital Technology in English Language Teaching in Azerbaijan. International Journal of English Linguistics, 9(2), 364-372.

Abdillah, Z. Z. (2020). The Use of PQRST (Preview, Question, Read, State, Test) in Teaching Reading Narrative Text for Eight Graders Students of SMPN 2 Purwoasri. Jurnal Pendidikan Bahasa Inggris Proficiency, 2(1), 31-36.

Ahmmed, R. (2016). Effectiveness of Reading English Newspapers for Improving Vocabulary and Reading Skills of Students of Dhaka University. The Millennium University Journal, 1(1), 68-46.

Al-Khasawneh, F. (2019). The Impact of Vocabulary Knowledge on the Reading Comprehension of Saudi EFL Learners. Journal of Language and Education, 5(3), 24-34.

Arista, A., Angraini, N., & Ulfah, B. (2022). Improving Students’ Reading Comprehension of Descriptive Text by Using Preview, Question, Read, State, and Test (PQRST) for Seventh Grade of SMPN 38 Palembang. ULIL ALBAB: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(12), 4238-4245.

Boonpradit, S., Na-Soonthorn, T., & Wattanakeeree, C. (2021). Learning Achievements and English Reading Skill of Secondary 3 Students by the Use of Teaching Methods of Semantic Mapping and SQ4R. Journal of Educational Measurement, 38(103), 54-69.

Chatkeaw, P., & Tachom, K. (2021). Improving Undergraduates’ Reading Comprehension and Order Thinking Skills through PSQ6R Method. Journal of SaengKhomKham Buddhist Studies, 6(3), 393-406.

Chetsadanuwat, K. (2018). Needs of English Skills of Thai Nurses Working in International Hospitals Accredited by JCI in Bangkok Area. LEARN Journal, 11(1), 26-46.

Clinton, V. (2019). Reading From Paper Compared to Screens: A Systematic Review and Meta-Analysis. Journal of Research in Reading, 42(2), 288–325.

Evans, V., Dooley, J., & Blum, E. (2015). Career Paths: Environmental Science. UK: Express Publishing.

Evans, V., Dooley, J., & Rodgers, K. (2018). Career Paths: Environmental Engineering. UK: Express Publishing.

Hutchinson, T., & Waters, A. (1987). English for Specific Purposes: A Learning-centred Approach. Cambridge: Cambridge University Press.

Indahwati, E. E. (2020). Autonomous Online Reading Using PQRST to Enhance the Students Reading Skill in Recount Text. EDUCAFL: Journal of Education of English as Foreign Language, 3(1), 18-25.

Inkaew, M. (2021). Motivation Matters: A Case Study of ESP Teaching for a Local Thai Village Working Group. Journal of Rattana Bundit University, 16(2), 54-73.

Inthapat, C., Sorapat, U., & Eungrasamee, I. (2020). Factors Facilitating the Designing and Application of Teaching Methodology in the English Course for Barista. Panyapiwat Journal, 12(1), 325–337.

Jarernkit, W., & Swatevacharkul, R. (2020). A Study of English Reading Strategy Instruction by Thai Teachers in Private Schools, Rayong Province, Thailand. Rangsit Journal of Educational Studies, 7(2), 24-39.

Kaowiwattanakul, S. (2020). Using Literature Circles to Promote the English Speaking Skills of Engineering Students in English for Specific Purposes Classrooms. Language Education and Acquisition Research Network Journal, 13(2), 414-425.

Latifa, N., & Manan, A. (2018). Teaching Narrative Text by Using Preview, Question, Read, State, and Test (PQRST) Technique. English Education Journal, 9(2), 243-260.

Nation, I. P. S. (2009). Teaching ESL/EFL Reading and Writing. New York: Routeledge.

Pankratz, T. M. (2000). Environmental Engineering Dictionary and Directory. Boca Raton: CRC Press.

Parameswari, P., Ikhsanudin, I., & Arifin, Z. (2021). Using PQRST Strategy and Powtoon Media to Improve Students’ Reading. INTERACTION: Jurnal Pendidikan Bahasa, 8(1), 1-12.

Pellicer-Sánchez, A., Conklin, K., & Vilkaite-Lozdiene, L. (2021). The Effect of Pre-reading Instruction on Vocabulary Learning: An Investigation of L1 and L2 Readers’ Eye Movements. Language Learning, 71(1), 162–203.

Pitafai, S. (2022). A Study of Investigation of English Reading Comprehension of Undergraduate Students Using Online Newspaper. Journal of Teaching English, 3(1), 41–52.

Prathoomthin, A. (2020). Teacher’s Perceptions towards Authenticity and the Development of Learner Autonomy: Cases of Thai as a Foreign Language. Mangrai Saan Journal, 8(1), 87-104.

Promluan, Y., & Sukying, A. (2021). The Impact of Extensive Reading on Thai Primary School Children’s Vocabulary Knowledge. Journal of Modern Learning Development, 6(5), 209-223.

Rao, P. S. (2019). The Effective Use of Authentic Materials in the English Language Classrooms. Shanlax International Journal of Arts, Science and Humanities, 7(1), 1-8.

Rohani, S., & Suyono, A. (2021). Developing an Android-based Bilingual E-glossary Application of English for Specific Purposes (ESP). English Language Teaching Educational Journal, 4(3), 225-234.

Sathianpan, S.D., & Chulerk, P. (2020). Using Learning Management System Software as Media for Autonomous Practicing of English Grammar Rangsit English Language Institute. Journal of Rangsit University: Teaching & Learning, 14(2), 165-177.

Shakibaei, G., Namaziandost, E., & Shahamat, F. (2019). The Effect of Using Authentic Texts on Iranian EFL Learners’ Incidental Vocabulary Learning: The Case of English Newspaper. International Journal of Linguistics, Literature and Translation (IJLLT), 2(5), 422-432.

Shin, J. Y., Dixon, L. Q., & Choi, Y. (2020). An Updated Review on Use of L1 in Foreign Language Classrooms. Journal of Multilingual and Multicultural Development, 41(5), 406-419.

Syafitri, D. (2017). PQRST Technique Toward Reading Comprehension of the Second Grade Students at SMAN 1 Kota Jambi. Linguistic, English Education and Art (LEEA) Journal, 1(1), 16-29.

Tharawan, P., & Adipattaranan, N. (2019). Use of the Lexically-based Language Teaching with Smart Board to Enhance English Reading Ability and Vocabulary Knowledge Among Prathom Suksa 4 Students. UMT Poly Journal, 16(1), 199-204.

Thiagarajah, A., & Razali, A. B. (2021). Going Back to Basics: Effectiveness of Reading English Newspaper on Vocabulary Knowledge of Malaysian Secondary Level ESL/EFL Students. International Journal of Academic Research in Progressive Education and Development, 10(2), 766-781.

Un-udom, N., & Jantuma, C. (2022). The Needs of Government Agencies toward Qualifications of English Graduates in Thailand 4.0. Journal of Social Science for Local Rajabhat Mahasarakham University, 6(2), 270-276.

Viriyapanyanont, T. (2021). Scaffolding Improving Vocabulary Skill and Enhancing Reading Confidence: The Scaffolding Reading Approach. Journal of Legal Entity Management and Local Innovation, 7(5), 311-326.

Wangchuk, K., & Chalermnirudorn, N. (2019). Impact of Collaborative Strategic Reading on the ESL Reading Comprehension of Grade Seven Students in English. Academic Journal Phranakhon Rajabhat University, 10(1), 126–142.

Wormeli, R. (2005). Summarization in Any Subject: 50 Techniques to Improve Student Learning. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.

Yakian, P., & Kaweera, C. (2019). The Effects of SQ4R Teaching Method on English Reading Comprehension of the Second Year Diploma Students in Business Computer at Nan Technical College. Journal of Humanities and Social Sciences, Rajapruk University, 4(3), 141–152.

Yulia, H., & Lastri, N. (2020). An Analysis of Students’ Need in Reading Comprehension of Eight Grader of SMP IT Fathona Baturaja. Jurnal Elsa, 18(2), 10-19.

Approved By TCI (2020 - 2024)

Indexed in