การพัฒนาแบบวัดการตั้งเป้าหมายเพื่อการเรียนรู้ ฉบับภาษาไทย
A Development of the Goal Setting Formative Questionnaire: Thai Version
วันที่ส่งบทความ: 30 เม.ย. 2566
วันที่ตอบรับ: 4 ก.ค. 2566
วันที่เผยแพร่: 1 ก.ค. 2567
บทคัดย่อ
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนาและตรวจสอบคุณภาพของเครื่องมือวัดการตั้งเป้าหมายเพื่อการเรียนรู้ ฉบับภาษาไทย สำหรับนักศึกษาระดับมหาวิทยาลัย เครื่องมือวัดได้พัฒนาจากต้นฉบับของ Gaumer Erickson และ Noonan (2018) ซึ่งเป็นแบบสอบถามชนิดที่ทำโดยผู้ตอบแบบสอบถามเอง (Self-reported) มีลักษณะเป็นมาตรประมาณค่า 5 ระดับ จำนวน 19 ข้อคำถาม แบ่งข้อคำถามออกเป็น 3 ด้าน ได้แก่ ด้านการมีคุณค่าและความหมาย ด้านการมุ่งมั่นกับการพัฒนาตนเอง ไม่เปรียบเทียบตนเองกับผู้อื่น และด้านการอ้างอิงข้อมูลที่เกี่ยวข้อง การพัฒนาและตรวจสอบคุณภาพของเครื่องมือวัดแบ่งออกเป็นสองส่วน คือ 1) การพัฒนาเครื่องมือวัดการตั้งเป้าหมายเพื่อการเรียนรู้ ฉบับภาษาไทย โดยใช้เทคนิคการแปลย้อนกลับ (Backward translation) ข้อคำถามได้รับการการแปลเป็นภาษาไทยเทียบข้อคำถามต้นฉบับ พร้อมทั้งปรับปรุงตามความเห็นของผู้ทรงคุณวุฒิจำนวน 3 ท่าน และเมื่อทำการแปลย้อนกลับ พบว่าเครื่องมือชุดที่แปลย้อนกลับมีภาษาและเนื้อหาคงเดิมจากเครื่องมือวิจัยชุดต้นฉบับ และ 2) การตรวจสอบคุณภาพของเครื่องมือวัดการตั้งเป้าหมายเพื่อการเรียนรู้ ฉบับภาษาไทย โดยพิจารณาความตรงด้วยความตรงตามโครงสร้าง และตรวจสอบความเที่ยงด้วยความเที่ยงแบบสอดคล้องภายใน ดำเนินการเก็บข้อมูลในนักศึกษาปริญญาตรีชั้นปีที่ 1 ปีการศึกษา 2565 มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีพระจอมเกล้าธนบุรี จำนวน 118 คน ผลการตรวจสอบความตรงตามโครงสร้าง พบว่า โมเดลการตั้งเป้าหมายเพื่อการเรียนรู้สอดคล้องกลมกลืนกับข้อมูลเชิงประจักษ์ (Chi-square = 1.28; df=1; p=0.26; CFI=0.99; TLI=0.97; SRMR= 0.01; RMSEA= 0.05) สะท้อนให้เห็นว่า เครื่องมือวัดมีความตรงตามโครงสร้าง นอกจากนั้น ผลการตรวจสอบความเที่ยงประเภทความเที่ยงแบบสอดคล้องภายในด้วยค่าสัมประสิทธิแอลฟาของครอนบาค มีค่าเท่ากับ 0.81-0.86 จากหลักฐานการสนับสนุนที่กล่าวมาช่วยสะท้อนให้เห็นว่าเครื่องมือวัดการตั้งเป้าหมายเพื่อการเรียนรู้ ฉบับภาษาไทย
Abstract
The aim of this research was to develop and validate a Thai version of the goal setting formative questionnaire for university students. The questionnaire was developed based on the original version by Gaumer Erickson and Noonan (2018). It employed a self-reported Likert scale with five points, a total of 19 items. The questionnaire encompassed three key components: the meaningful subscale, the personal improvement subscale, and the data-based subscale. The development and validation of the instrument were divided into two parts. The first part was to develop the Thai version of the goal-setting formative questionnaire using the backward translation technique. The questionnaire was translated into Thai and subsequently revised based on the feedback provided by three expert reviewers. Furthermore, back-translation process confirmed the preservation of the original language and content of the research instrument. The second part was to validate the instrument by examining the construct validity and internal consistency reliability. Data collection was conducted among 118 first-year undergraduate students during the 2022 academic year at King Mongkut's University of Technology Thonburi.
The findings from the confirmatory factor analysis indicated that the model exhibited a good fit with the empirical data (Chi-square = 1.28; df=1; p=0.26; CFI=0.99; TLI=0.97; SRMR= 0.01; RMSEA= 0.05), demonstrating its construct validity. Moreover, Cronbach’s alpha ranged from 0.81 to 0.86, indicating sufficient internal consistency. Given that the Thai version of the goal-setting formative questionnaire has undergone rigorous content validation, construct validation, and assessment of internal consistency, it can be considered a valid measurement tool suitable for future use among Thai students.
Keywords
การตั้งเป้าหมาย; การพัฒนาแบบสอบถาม ; การตรวจสอบคุณภาพเครื่องมือวิจัย; Goal Setting; Questionnaire development; Research instrument validation
How to cite!
สกุลกาญจน์ วลีอิทธิภัสร์, จิตา อัศวภูษิตกุล, & กานดา เลิศลดาลักษณ์. (2567). การพัฒนาแบบวัดการตั้งเป้าหมายเพื่อการเรียนรู้ ฉบับภาษาไทย. วารสารพัฒนาการเรียนการสอน มหาวิทยาลัยรังสิต, 18(2), 17-32
References
นฤมล สุ่นสวัสดิ์. (2558). การตั้งเป้าหมายของชีวิตและการทำงาน. วารสารสารสนเทศ, 14(2), 21-36.
Ames, C. (1992). Classrooms: Goals, structures, and student motivation. Journal of Educational Psychology, 84(3), 261-271.
Bowman, N. A., Jang, N., Kivlighan, D. M., Schneider, N., & Ye, X. (2020). The Impact of a Goal-Setting Intervention for Engineering Students on Academic Probation. Research in Higher Education, 61, 142–166.
Covington, M. V. (2000). GOAL THEORY, MOTIVATION, AND SCHOOL ACHIEVEMENT: An Integrative Review. Annual Review of Psychology, 51, 171-200.
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York: Plenum.
Doran, G. T. (1981). There's a S.M.A.R.T. way to write management's goals and objectives. Management Review, 70(11), 35–36.
Elliott, E. S., & Dweck, C. S. (1988). Goals: An approach to motivation and achievement. Journal of Personality and Social Psychology, 54(1), 5-12.
Gaumer Erickson, A. S. & Noonan, P. M. (2018). Goal Setting Formative Questionnaire. In J. F., Black, W. C., Babin, B. J., & Anderson, R. E. (Eds.), The skills that matter: Teaching interpersonal and intrapersonal competencies in any classroom (p. 179). Thousand Oaks, CA: Corwin.
Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., & Anderson, R. E. (2019). Multivariate data analysis: Pearson new international (8th ed.). Cengage Learning EMEA.
Hulleman, C. S., Schrager, S. M., Bodmann, S. M., & Harackiewicz, J. M. (2010). A meta-analytic review of achievement goal measures: different labels for the same constructs or different constructs with similar labels?. Psychological bulletin, 136(3), 422–449.
Locke, E. A. (1968). Toward a theory of task motivation and incentives. Organizational Behavior & Human Performance, 3(2), 157–189.
Locke, E. A., & Latham, G. P. (2002). Building a practically useful theory of goal setting and task motivation: A 35-year odyssey. American Psychologist, 57(9), 705–717.
Moeller, A. J. (2012). Goal setting and student achievement: A longitudinal study. The Modern Language Journal, 96(ii), 153-169.
Morisano, D., Hirsh, J. B., Peterson, J. B., Pihl, R. O., & Shore, B. M. (2010). Setting, elaborating, and reflecting on personal goals improves academic performance. Journal of Applied Psychology, 95(2), 255-264.
Nunnally, J. C. (1978). Psychometric theory (2nd ed.). New York: McGraw-Hill.
Ryan, R. M. & Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55(1), 68-78.
Schippers, M.C., Morisano, D., Locke, E. A., Scheepers, Ad W. A., Latham, G.P., & de Jong, E.M. (2019). Writing about personal goals and plans regardless of goal type boosts academic performance. Contemporary Educational Psychology, 60.
Indexed in