วารสารพัฒนาการเรียนการสอน มหาวิทยาลัยรังสิต

Journal of Rangsit University: Teaching & Learning

ISSN 2822-1400 (Print)

ISSN 2822-146X (Online)

ผลการใช้การแสดงบทบาทสมมุติด้วยการจำลองสถานการณ์เพื่อส่งเสริมทักษะทางสังคมของ นักเรียนออทิสติกเรียนรวมในระดับประถมศึกษา: การทดลองนำร่อง

The Effect of Simulation Role-Playing to Enhance Social Skills of Autistic Students in Inclusive Primary School: A Pilot Study


บทคัดย่อ

การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อเปรียบเทียบทักษะทางสังคมของนักเรียนออทิสติกก่อน และหลังการเรียนโดยใช้กิจกรรมการสอนโดยการแสดงบทบาทสมมุติด้วยการจำลองสถานการณ์ โดยกลุ่มที่ใช้ในการศึกษาเป็นนักเรียน ออทิสติก ชั้นประถมศึกษาปีที่ 1 ภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2563 ที่เรียนรวมกับนักเรียนปกติ จำนวน 2 คน ได้มาโดยการเลือกแบบเจาะจง (Purposive sampling) เนื่องจากเป็นกลุ่มเปราะบางและเป็นกลุ่มเฉพาะ ไม่มีกลุ่มเปรียบเทียบและใช้กลุ่มตัวอย่างจำนวนน้อย ใช้การวิจัยแบบกลุ่มตัวอย่างเดี่ยว (Single Subject Design) ประเภท Single Baseline Design รูปแบบระงับวิธีการจัดกระทำ (A- B- A Withdrawal Design) ซึ่งได้ดำเนินการทดลองเป็นระยะ 3 สัปดาห์ สัปดาห์ละ 3 วัน วันละ 2 ครั้ง ครั้งละ 50 นาที รวม 18 ครั้ง เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วย แผนกิจกรรม การสอนโดยการแสดงบทบาทสมมุติด้วยการจำลองสถานการณ์ทางสังคม แบบประเมินทักษะทางสังคมการเข้าแถวเคารพธงชาติ สำหรับสถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ ค่าความถี่ และค่าเฉลี่ย 

ผลการวิจัยพบว่า

  1. ภายหลังจากการใช้กิจกรรมการสอนโดยการแสดงบทบาทสมมุติด้วยการจำลองสถานการณ์ นักเรียน ออทิสติกเรียนรวมมีทักษะทางสังคมสูงกว่าก่อนการใช้กิจกรรมการสอนโดยการแสดงบทบาทสมมุติด้วยการจำลองสถานการณ์

อย่างไรก็ตาม ผลการวิจัยครั้งนี้เป็นเพียงการทดลองใช้กิจกรรมการสอนโดยการแสดงบทบาทสมมุติด้วยการจำลองสถานการณ์ เพื่อนำร่องไปสู่การออกแบบการจัดกิจกรรมการเรียนการสอนให้แก่นักเรียนออทิสติกเรียนรวมในพื้นที่ได้อย่างเหมาะสมยิ่งขึ้น

Abstract

This research aimed to compare the social skills of autistic students before, during, and after learning by employing simulation role-playing activity. The participants in the study were two autistic students who are studying in an inclusive normal classroom Grade 1, semester 1, the academic year 2020. They were selected by purposive sampling because they were vulnerable subjects and a specific group without a comparison group and a small sample group. A single-subject design with a Single Baseline Design, suspension type, method of action (A- B- A Withdrawal Design) was used in this study. It was conducted for 3 weeks which covered 3 days a week, twice a day, and 50 minutes each time, thus in a total of 18 times. The tools used in the research consisted of a teaching activity plan by employing simulation role-playing activity, social skill assessment, lining up in respect for the national flag. The statistics used in data analysis are frequency and mean values.

The results of this study were as follows;

  1. After employing the simulation role-playing activity for autistic students in the inclusive

classroom, the results of social skills were higher than before.

However, this study was only a classroom experiment adopting the teaching activity that employed the simulation role-playing activity in order to create a suitable teaching and learning activity for autistic students in the inclusive classroom in the area more appropriately.

Download in PDF (550.1 KB)

How to cite!

พุมพนิต คงแสง (2565). ผลการใช้การแสดงบทบาทสมมุติด้วยการจำลองสถานการณ์เพื่อส่งเสริมทักษะทางสังคมของ นักเรียนออทิสติกเรียนรวมในระดับประถมศึกษา: การทดลองนำร่อง. วารสารพัฒนาการเรียนการสอน มหาวิทยาลัยรังสิต, 16(2), 133-148

Approved By TCI (2020 - 2024)

Indexed in