วารสารพัฒนาการเรียนการสอน มหาวิทยาลัยรังสิต

Journal of Rangsit University: Teaching & Learning

ISSN 2822-1400 (Print)

ISSN 2822-146X (Online)

Effectiveness of Incorporating the Think Pair Share Technique Into Cooperative Activity-Based Learning on English-Major Students’ Teamwork Ability

ประสิทธิผลของการใช้กลวิธี Think Pair Share ในการเรียนรู้แบบร่วมมือโดยการจัดกิจกรรมเป็นฐานที่มีต่อความสามารถในการทำงานเป็นทีมของนักศึกษาวิชาเอกภาษาอังกฤษ


บทคัดย่อ

การเรียนรู้แบบร่วมมือเป็นกลไกสำคัญที่มักใช้ในระดับอุดมศึกษาเพื่อการพัฒนาการทำงานเป็นทีมของนักศึกษา วัตถุประสงค์ของการศึกษาครั้งนี้คือ เพื่อประเมินประสิทธิผลของการใช้กลวิธี Think Pair Share ในการจัดการเรียนการสอนโดยใช้กิจกรรมเป็นฐาน ตามแนวคิดการเรียนรู้แบบร่วมมือเพื่อส่งเสริมความสามารถในการทำงานเป็นทีมของนักศึกษาวิชาเอกภาษาอังกฤษและสำรวจความพึงพอใจต่อโปรแกรมการเรียนการสอน การเลือกกลุ่มตัวอย่างเป็นการเลือกแบบสะดวกจากนักศึกษาที่ลงทะเบียนเรียนวิชา Assessment and Evaluation Instruments ที่ผู้วิจัยเป็นผู้สอนในภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2562 จำนวน 60 คน เครื่องมือที่ใช้ในการศึกษาได้แก่ แผนการจัดกิจกรรมเป็นฐานด้วยกลวิธี Think Pair Share ตามแนวคิดการเรียนรู้แบบร่วมมือ แบบประเมินระดับความสามารถในการทำงานร่วมกันเป็นทีมของนักศึกษาด้วยการประเมินตนเองและโดยเพื่อนประเมินเพื่อน และแบบวัดความพึงพอใจต่อโปรแกรมการจัดกิจกรรมเป็นฐานตามแนวคิดการเรียนรู้แบบร่วมมือ ผลการศึกษาพบว่า หลังจากการทดลองนักศึกษามีความสามารถในการทำงานเป็นทีมอยู่ในระดับ “สูง” ทั้งจากการประเมินตนเองและโดยเพื่อนประเมินเพื่อน นักศึกษามีความพึงพอใจต่อโปรแกรมการเรียนการสอนอยู่ในระดับ “สูง” ข้อค้นพบจากการวิจัยบ่งชี้ว่าโปรแกรมการเรียนการสอนที่นำเสนอเป็นทางเลือกที่ดีที่จะใช้เพื่อการพัฒนาทักษะการทำงานร่วมกันเป็นทีมของนักศึกษา

Abstract

Cooperative learning is often employed in higher education to help students develop their teamwork skills. The purpose of this study was to assess the effectiveness of incorporating the Think Pair Share technique into cooperative activity-based learning to enhance English-major students’ teamwork ability and to survey students’ satisfaction toward the use of Think Pair Share technique in cooperative activity-based learning.  A convenience sample of 60 students who enrolled in the author’s “Assessment and Evaluation Instruments” course, in the second semester of academic year 2019, was used as research participants. The instruments utilized were: an instructional plan, a self-assessment/ peer assessment questionnaire, and a satisfaction survey questionnaire. The results indicate that upon completion of the intervention, the students’ teamwork ability was at a “High” level, based on both self-assessment and peer assessment. Students’ satisfaction toward the instructional program was also at a “High” level. These findings indicate that the proposed instructional program can be a good alternative to implement in order to develop students’ teamwork skills.

Download in PDF (413.81 KB)

How to cite!

Kaoropthai, C. (2565). ประสิทธิผลของการใช้กลวิธี Think Pair Share ในการเรียนรู้แบบร่วมมือโดยการจัดกิจกรรมเป็นฐานที่มีต่อความสามารถในการทำงานเป็นทีมของนักศึกษาวิชาเอกภาษาอังกฤษ. Journal of Rangsit University: Teaching & Learning, 16(1), 50-63

Approved By TCI (2020 - 2024)

Indexed in