วารสารพัฒนาการเรียนการสอน มหาวิทยาลัยรังสิต

Journal of Rangsit University: Teaching & Learning

ISSN 2822-1400 (Print)

ISSN 2822-146X (Online)

การศึกษาผลการใช้บทเรียนภาษาอังกฤษผ่านพอดคาสต์เพื่อพัฒนาความรู้พื้นฐานภาษาอังกฤษสำหรับนักศึกษาระดับปริญญาตรี มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช

The Effects of Studying English Lessons through Podcast to Enhance Foundation English for Undergraduate Students at Sukhothai Thammathirat Open University


บทคัดย่อ

ในยุคดิจิทัล การเรียนภาษาอังกฤษผ่านหนังสือเพียงอย่างเดียวอาจไม่ใช่คำตอบ ทุกวันนี้เราสามารถเพิ่มพูนทักษะภาษาอังกฤษผ่านโทรศัพท์มือถือ แทบเล็ต หรือคอมพิวเตอร์ ในขณะที่คุณทำกิจกรรมอื่นๆ การฟังบทเรียนภาษาอังกฤษผ่านพอดคาสต์เป็นอีกหนึ่งวิธีที่ดีในการเรียนบทสนทนา คำศัพท์ใหม่ และไวยากรณ์ การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1)เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ภาษาอังกฤษของนักศึกษาระดับปริญญาตรีก่อนและหลังการเรียนภาษาอังกฤษโดยใช้บทเรียนภาษาอังกฤษผ่านพอดคาสต์ 2) ศึกษาความพึงพอใจของนักศึกษาต่อบทเรียนภาษาอังกฤษผ่านพอดคาสต์ เรื่อง มาเรียนภาษาอังกฤษผ่านภาพยนตร์กันเถอะ กลุ่มตัวอย่างที่ใช้คือ นักศึกษาที่ศึกษาอยู่ในระดับปริญญาตรี ชั้นปีที่ 1 มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช ปีการศึกษา 2562 จำนวน 30 คน ได้มาโดยการสุ่มอย่างง่าย เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วย 1) บทเรียนภาษาอังกฤษผ่านพอดคาสต์ จำนวน 8 บทเรียน 2) คู่มือประกอบการเรียนรู้ 3) แบบทดสอบผลสัมฤทธิ์ภาษาอังกฤษก่อนและหลังเรียน  และ 3) แบบสอบถามความพึงพอใจ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลได้แก่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบค่าที ผลการวิจัยพบว่า 1) ผลสัมฤทธิ์ของนักศึกษาหลังการเรียนภาษาอังกฤษผ่านพอดคาสต์สูงขึ้น (t = 8.23) อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ 0.01 และ 2) ความพึงพอใจของนักศึกษาที่มีต่อบทเรียนภาษาอังกฤษผ่านพอดคาสต์ อยู่ในระดับมากที่สุด

Abstract

Living in a digital era; learning English with books is not the answer. Now you can improve your English skills with just a couple of taps on your mobile phone, tablet or computer. Moreover, while you are doing other activities, listening English lesson through podcasts is a great way to learn English conversation, pick up some new vocabulary and study grammar. The purposes of this research were to 1) study the learning achievement of under graduate students before and after learning English Lessons through Podcast 2) study the satisfaction of under graduate students towards English Lessons through Podcast. The samples consisted of 30 under graduate students at Sukhothai Thammathirat Open University, obtained by a simple random sampling. Research tools comprised (1) 8 English Lessons through Podcast (2) student’s guidebook (3) an achievement test for pre-testing and post-testing and (4) the questionnaires asking the students about their satisfaction towards English Lessons through Podcast. Statistics used were mean and standard deviation and t-test. Research finding showed that (1) the learning achievement of the under graduate students learning from English Lessons through Podcast was significantly increased (t = 8.23) at 0.01 (2) the satisfaction towards English Lessons through Podcast was at “Very Satisfied” level.

Download in PDF (384.49 KB)

How to cite!

ศิตา เยี่ยมขันติถาวร, & จรีลักษณ์ รัตนาพันธ์. (2564). การศึกษาผลการใช้บทเรียนภาษาอังกฤษผ่านพอดคาสต์เพื่อพัฒนาความรู้พื้นฐานภาษาอังกฤษสำหรับนักศึกษาระดับปริญญาตรี มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช. วารสารพัฒนาการเรียนการสอน มหาวิทยาลัยรังสิต, 15(2), 173-185

Approved By TCI (2020 - 2024)

Indexed in