วารสารพัฒนาการเรียนการสอน มหาวิทยาลัยรังสิต

Journal of Rangsit University: Teaching & Learning

ISSN 2822-1400 (Print)

ISSN 2822-146X (Online)

การพัฒนาการออกเสียงพยัญชนะภาษาอังกฤษที่เป็นปัญหา โดยการใช้ชุดการฝึกการออกเสียงภาษาอังกฤษ ในรายวิชาสัทศาสตร์ภาษาอังกฤษ สำหรับนักศึกษาชั้นปีที่ 1 สาขาวิชาภาษาอังกฤษ มหาวิทยาลัยราชภัฏพระนคร

Development of Problematic English Consonants Pronunciation by using English Pronunciation Learning Packages in English Phonetics Course for First Year English Majors, Phranakhon Rajabhat University


บทคัดย่อ

การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เพื่อสร้างชุดการฝึกการออกเสียงพยัญชนะภาษาอังกฤษที่เป็นปัญหา 2) เพื่อเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนก่อนและหลังการเรียนโดยใช้ชุดการฝึกการออกเสียงพยัญชนะภาษาอังกฤษที่เป็นปัญหา 3) เพื่อศึกษาความพึงพอใจของนักศึกษาที่มีต่อการจัดการเรียนการสอนโดยการใช้ชุดการฝึกการออกเสียงพยัญชนะภาษาอังกฤษที่เป็นปัญหา ประชากรและกลุ่มตัวอย่าง คือนักศึกษาชั้นปีที่1 สาขาวิชาภาษาอังกฤษที่ลงทะเบียนเรียนรายวิชาสัทศาสตร์ภาษาอังกฤษ มรภ.พระนครภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2562  จำนวน 60 คนและสุ่มแบบเจาะจงจำนวน 30 คน ระยะเวลาที่ใช้จำนวน 6 สัปดาห์ เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยคือ  ชุดการฝึกการออกเสียงพยัญชนะภาษาอังกฤษที่เป็นปัญหาจำนวน14 ชุด แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ก่อนเรียนและหลังเรียน และแบบสอบถามความพึงพอใจ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ค่าคะแนนความเบี่ยงเบนมาตรฐาน t-test for dependent samples ขั้นตอนการทดลองคือสัปดาห์ที่1 ทดสอบก่อนเรียน สัปดาห์ที่ 2-5 สอนหน่วยการเรียนเรื่องเสียงพยัญชนะภาษาอังกฤษและดำเนินการสอนนักศึกษากลุ่มตัวอย่างโดยใช้ชุดการฝึกออกเสียงพยัญชนะภาษาอังกฤษที่เป็นปัญหา สัปดาห์ที่ 6 ทดสอบหลังเรียนและทำแบบสอบถามความพึงพอใจ

ผลการวิจัยพบว่า ชุดฝึกมีประสิทธิภาพ E1/E2 = 80.15/80.55  นักศึกษามีพัฒนาการในการออกเสียงพยัญชนะภาษาอังกฤษที่เป็นปัญหา โดยมีคะแนนหลังการทดลองสูงกว่าก่อนการทดลองอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05  นักศึกษามีความพึงพอใจโดยรวมในระดับมากต่อการจัดกิจกรรมการเรียนการสอนโดยใช้ชุดการฝึกการออกเสียงภาษาอังกฤษ

Abstract

This study aimed to 1) develop Problematic English Consonants Pronunciation learning packages; 2) compare learning achievement before and after using the Problematic English Consonants Pronunciation learning packages, 3) examine students’ satisfaction towards teaching and learning of Problematic English Consonants Pronunciation learning packages. The participants were 60-first year students who enrolled English Phonetics Course at PNRU in the second semester of academic year 2019. Thirty students were obtained by means of purposive sampling. The experiment period was 6 weeks. The research instruments consisted of 1) Problematic English Consonants Pronunciation learning packages 2) a pretest and a posttest on English Consonants pronunciation 3) satisfaction form. The statistics utilized in this study were mean, standard deviation and t-test. At the first week of experiment, the pretest was administered to the students. At the second week until the fifth week, they learnt a unit of consonants and used the Problematic English Consonants Pronunciation learning packages. In week 6 the students took the posttest and questionnaire.

The findings revealed that the learning packages gained the efficiency (E1/E2) of 80.15/80.55. The students’ ability was better. Their posttest score was higher than the pretest, at the 0.05 level of significance. As the overall, undergraduates’ satisfaction towards teaching and learning of Problematic English Consonants Pronunciation learning packages was at the high level.

Download in PDF (446.35 KB)

How to cite!

ปรารถนา ผดุงพจน์ (2564). การพัฒนาการออกเสียงพยัญชนะภาษาอังกฤษที่เป็นปัญหา โดยการใช้ชุดการฝึกการออกเสียงภาษาอังกฤษ ในรายวิชาสัทศาสตร์ภาษาอังกฤษ สำหรับนักศึกษาชั้นปีที่ 1 สาขาวิชาภาษาอังกฤษ มหาวิทยาลัยราชภัฏพระนคร. วารสารพัฒนาการเรียนการสอน มหาวิทยาลัยรังสิต, 15(2), 82-95

Approved By TCI (2020 - 2024)

Indexed in