วารสารพัฒนาการเรียนการสอน มหาวิทยาลัยรังสิต

Journal of Rangsit University: Teaching & Learning

ISSN 2822-1400 (Print)

ISSN 2822-146X (Online)

ความสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยส่วนบุคคลของผู้ปกครองกับพฤติกรรมการมีส่วนร่วมของผู้ปกครองในการส่งเสริมการเรียนรู้ของเด็กก่อนวัยเรียน

The Relationship between Parents’ Personal Factors and Parental Involvement Behavior in Promoting Preschool Children’s Learning in Preschool Learning Center, Boromarajonani College of Nursing, Songkhla


บทคัดย่อ

การวิจัยนี้เป็นการวิจัยเชิงพรรณนาหาความสัมพันธ์ครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างพฤติกรรมการมีส่วนร่วมของผู้ปกครองในการส่งเสริมการเรียนรู้ของเด็กก่อนวัยเรียนกับปัจจัยส่วนบุคคลของผู้ปกครอง กลุ่มตัวอย่างคือ ผู้ปกครองของเด็กก่อนวัยเรียนในศูนย์ศึกษาเด็กก่อนวัยเรียน วิทยาลัยพยาบาลบรมราชชนนี สงขลา ระหว่างเดือนมีนาคม ถึง เดือนเมษายน พ.ศ. 2561 จำนวน 106 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ แบบสอบถามเกี่ยวกับข้อมูลส่วนบุคคลของผู้ปกครอง และแบบสอบถามพฤติกรรมการมีส่วนร่วมของผู้ปกครองในการส่งเสริมการเรียนรู้ของเด็กก่อนวัยเรียน ประกอบด้วย 6 ด้าน ได้แก่ การอบรมเลี้ยงดูเด็ก (Parenting) การติดต่อสื่อสาร (Communicating) การอาสาสมัคร (Volunteering) การเรียนรู้ที่บ้าน (Learning at Home) การตัดสินใจ (Decision Making) และการมีส่วนร่วมกับชุมชน (Collaborating with Community) วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติพรรณนา และวิเคราะห์ความสัมพันธ์ระหว่างตัวแปรที่ศึกษาโดยใช้สถิติสหสัมพันธ์เพียร์สัน

ผลการวิจัยพบว่า

1. ผู้ปกครองมีพฤติกรรมการมีส่วนร่วมของผู้ปกครอง ด้านการอบรมเลี้ยงดูเด็กอยู่ในระดับมาก และมีคะแนนเฉลี่ยโดยรวม 4.37 (S.D. = 0.70)

2. ผู้ปกครองมีพฤติกรรมการมีส่วนร่วมของผู้ปกครอง ด้านการติดต่อสื่อสารอยู่ในระดับมาก และมีคะแนนเฉลี่ยโดยรวม 3.98 (S.D. = 0.97)

3. ผู้ปกครองมีพฤติกรรมการมีส่วนร่วมของผู้ปกครอง ด้านการอาสาสมัครอยู่ในระดับมาก และมีคะแนนเฉลี่ยโดยรวม 3.52 (S.D. = 1.20)

4. ผู้ปกครองมีพฤติกรรมการมีส่วนร่วมของผู้ปกครอง ด้านการเรียนรู้ที่บ้านอยู่ในระดับมาก และมีคะแนนเฉลี่ยโดยรวม 4.24 (S.D. = 0.93)

5. ผู้ปกครองมีพฤติกรรมการมีส่วนร่วมของผู้ปกครอง ด้านการตัดสินใจอยู่ในระดับมาก และมีคะแนนเฉลี่ยโดยรวม 4.03 (S.D. = 0.98)

6. ผู้ปกครองมีพฤติกรรมการมีส่วนร่วมของผู้ปกครอง ด้านการมีส่วนร่วมกับชุมชนอยู่ในระดับมาก และมีคะแนนเฉลี่ยโดยรวม 4.19 (S.D. = 0.86)

7. ปัจจัยส่วนบุคคลของผู้ปกครอง คือ รายได้ครอบครัวต่อเดือน มีความสัมพันธ์ทางบวกกับ พฤติกรรมการมีส่วนร่วมของผู้ปกครองในการส่งเสริมการเรียนรู้ของเด็กก่อนวัยเรียนของศูนย์ศึกษาเด็กก่อนวัยเรียน วิทยาลัยพยาบาลบรมราชชนนี สงขลา ด้านการอบรมเลี้ยงดู อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ (r = . 276, p < .05) ส่วนปัจจัยส่วนบุคคลของผู้ปกครอง ได้แก่ ระดับการศึกษา อาชีพ สถานภาพสมรสและลักษณะของครอบครัวไม่มีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมการมีส่วนร่วมของผู้ปกครองในการส่งเสริมการเรียนรู้ของเด็กก่อนวัยเรียน

Abstract

This study was a descriptive research. The objective of this study was to investigate the relationship between parental involvement behavior in promoting preschool children’s learning and parents’ personal factors. The sample of this study was 106 parents of preschool children in Preschool Learning Center, Boromarajonani College of Nursing, Songkhla during March and April 2018.  The research instrument was a questionnaire about parents' personal information and parental involvement behavior in promoting preschool children’s learning, consisting of 6 areas including Parenting, Communicating, Volunteering, Learning at Home, Decision Making and Collaborating with Community. Data were analyzed using descriptive statistics. The relationship between the variables was analyzed by using Pearson's correlation statistics.

The results of this research indicated as follows:

1. The respondents’ parental involvement behavior in Parenting was at a high level with a mean score of  4.37 (S.D. = 0.70)

2. The respondents’ parental involvement behavior in Communicating was at a high level with a mean score of  3.98 (S.D. = 0.97)

3. The respondents’ parental involvement behavior in Volunteering was at a high level with a mean score of  3.52 (S.D. = 1.20)

4. The respondents’ parental involvement behavior in Learning at Home was at a high level with a mean score of  4.24 (S.D. = 0.93)

5. The respondents’ parental involvement behavior in Decision Making was at a high level with a mean score of  4.03 (S.D. = 0.98)

6. The respondents’ parental involvement behavior in Collaborating with Community was at a high level with a mean score of  4.19 (S.D. = 0.86)

7. Monthly household income(parents’ personal factor) was positively related to Parenting (parental involvement behavior) in promoting preschool children’s learning in Preschool Learning Center, Boromarajonani College of Nursing, Songkhla with a statistical significance level  (r = . 276, p < .05) Education, occupation, marital status, and family type were not related to parental involvement behavior in promoting preschool children’s learning.

Download in PDF (458.64 KB)

DOI: 10.14456/jrtl.2020.2

How to cite!

เจิดนภา แสงสว่าง, ปาริชาต ชูประดิษฐ์, & ธิดารัตน์ สิงห์ศรี. (2563). ความสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยส่วนบุคคลของผู้ปกครองกับพฤติกรรมการมีส่วนร่วมของผู้ปกครองในการส่งเสริมการเรียนรู้ของเด็กก่อนวัยเรียน. วารสารพัฒนาการเรียนการสอน มหาวิทยาลัยรังสิต, 14(1), 16-32

Approved By TCI (2020 - 2024)

Indexed in