วารสารพัฒนาการเรียนการสอน มหาวิทยาลัยรังสิต

Journal of Rangsit University: Teaching & Learning

ISSN 2822-1400 (Print)

ISSN 2822-146X (Online)

Lessons Learned and Promising Practices on Virtual English Learning and Teaching: A Case Study in Thailand

บทเรียนที่ได้รับและการปฏิบัติที่มีแนวโน้มในการเรียนรู้และการสอนภาษาอังกฤษเสมือนจริง:กรณีศึกษาในประเทศไทย


วันที่ส่งบทความ: 24 ม.ค. 2567

วันที่ตอบรับ: 11 มี.ค. 2567

วันที่เผยแพร่: 1 ม.ค. 2568


บทคัดย่อ

ในช่วงที่ผ่านมา การศึกษาเปิดรับนวัตกรรมทางเทคโนโลยีเพิ่มมากขึ้น การเปลี่ยนแปลงครั้งนี้ทำให้บุคลากรที่เกี่ยวข้องกับภาคการศึกษาต้องปรับตัวโดยทันทีเพื่อเตรียมพร้อมและปรับตัวเข้ากับสถานการณ์ งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ที่จะศึกษาผลสะท้อนจากประสบการณ์ในการเรียนการสอนภาษาอังกฤษในรูปแบบออนไลน์ของนักศึกษา ครูอาจารย์ และผู้เชี่ยวชาญในด้านเทคโนโยลีการศึกษา งานวิจัยในครั้งนี้เป็นงานวิจัยแบบผสมผสาน ในการตอบแบบสอบถามใช้กลุ่มประชากรคือนักเรียนในระดับอุดมศึกษามีจำนวน ประมาณ 3,000 คนที่ลงทะเบียนเรียนภาษาอังกฤษเพื่อการสื่อสาร 1 ในมหาวิทยาลัยแห่งหนึ่งในภาคกลางของประเทศไทย กลุ่มตัวอย่างในการสัมภาษณ์ใช้การเลือกกลุ่มตัวอย่างแบบเฉพาะเจาะจงประกอบด้วยนักเรียน จำนวน 41 คน ครูสอนภาษาอังกฤษ จำนวน 13 คน และผู้เชี่ยวชาญทางเทคโนโลยีการศึกษาจำนวน 5 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วยแบบสอบถามความวิตกกังวลในการเรียนออนไลน์ และแบบสัมภาษณ์กึ่งโครงสร้าง สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลเชิงปริมาณคือ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และบทสัมภาษณ์แบบกึ่งโครงสร้างวิเคราะห์โดยใช้วิธีการวิเคราะห์เนื้อหา ผลการวิจัยพบว่าปัญหาเกี่ยวกับสัญญาณอินเทอร์เน็ต การมีส่วนร่วมในการเรียนรู้ และการขาดความเข้าใจในธรรมชาติของการเรียนรู้ออนไลน์ส่งผลให้เกิดความวิตกกังวลกับนักเรียนและครูอาจารย์ ผู้เชี่ยวชาญแนะนำว่าการผสมผสานเทคนิคการเรียนรู้ที่หลากหลายเข้ากับแนวทางการสอนที่เหมาะสม รวมถึงการสร้างสภาพแวดล้อมที่ส่งเสริมให้เกิดการเรียนรู้ การวิเคราะห์ความต้องการของผู้เรียน และการกำหนดวัตถุประสงค์การเรียนรู้ที่มีเป้าหมายเป็นสิ่งสำคัญอย่างยิ่งในการเพิ่มประสิทธิภาพผลลัพธ์การเรียนรู้ของนักศึกษา
 

Abstract

In recent times, the realm of education has increasingly embraced technological innovation. This disruption demands an immediate adjustment of all personnel relating to the education sector to be prepared and flexible. This study aimed to examine reflections on English-language online learning and teaching experiences among students, teachers, and experts in the field of technology education. The mixed-methods approach was used. The population was approximately 3,000 first-year undergraduates enrolled in the English for Communication 1 course at a public university in the central region of Thailand. They were used to answer the questionnaire. The purposive sampling technique was used to select participants for a semi-structured interview. They were forty-one students, thirteen English teachers, and five experts. The 5-Likert scale Foreign Language Virtual Classroom Anxiety Scale (FLVCAS) questionnaire and semi-structured interviews were used as research instruments. The quantitative data was analyzed using percentages, mean, and standard deviations, while the semi-structured interview transcripts were analyzed using content analysis. The findings revealed that the loss of Internet signal, learning engagement, and lack of understanding of the nature of online learning presented major concerns for students and teachers. Experts suggested that incorporating a diverse range of learning techniques into a suitable pedagogical approach, including creating a supportive learning environment, assessing learners’ needs, and embedding meaningful learning objectives, was crucial to optimizing students' learning outcomes.

Download in PDF (557.67 KB)

How to cite!

เทียนสุดีนนท์, ., & สิทธิ์ธิติกุล, . (2568). บทเรียนที่ได้รับและการปฏิบัติที่มีแนวโน้มในการเรียนรู้และการสอนภาษาอังกฤษเสมือนจริง:กรณีศึกษาในประเทศไทย. Journal of Rangsit University: Teaching & Learning, 19(1), 52-72

References

Abuhammad, S. (2020). Barriers to distance learning during the COVID-19 outbreak: A qualitative review from parents’ perspective, Heliyon, 6(11), e05482.

Ambrose, S. A., Bridges, M. W., DiPietro, M., Lovette, M. C., & Norman, M. K. (2010). How learning works: Seven research-based principles for smart teaching. Jossey-Bass.

Amin, M., Sibuea, A. M., & Mustaqim, B. (2002). The effectiveness of online learning using E-learning during pandemic Covid-19, Journal of Education Technology, 6(2), 247-257.

Aroonsrimarakot, S., Laiphrakpam, M., Chathiphot, P., Prayoon Saengsai, P., & Prasri, S. (2022).Online learning challenges in Thailand and strategies to overcome the challenges from the students’ reflections,
Education and Information Technology, 28, 8153-8170.https://doi.org/10.1007/s10639-022-11530-6

Baldwin, S.J., & Ching, Y-H. (2019). An online course design checklist: development and users perceptions, Journal of Computing in Higher Education, 31(1), 156-172. 
https://doi.org/10.1007/s12528-018-9199-8 

Bessette, L. S., Chick, N., & Friberg, J. C. (2020). Five myths about remote teaching in the Covid-19 crisis. Chronicle of Higher Education.
https://www.chronicle.com/article/5-myths-about-remote-teaching-in-the-covid-19-crisis

Boonmoh, A., Jumpakate, T., Saengmanee, S., & Rungkaew, T. (2022). Integration of technology during the COVID-19 pandemic:
Experience, challenges and needs of Thai EFL teachers, REFLections, 29(2), 251-277.

Brown, S. A., Fuller, R. M., & Vician, C. (2004). Who's afraid of the virtual world? Anxiety and computer-mediated communication,
Journal of the Association for Information Systems, 5(2), 2.

Clark, R. C., & Mayer, R. E. (2016). E-learning and the science of Instruction: Proven guidelines for consumers and designers of multimedia learning. John Wiley & Sons.

Dartlet, C. (2020). Senior fall decision: The after-May 1 COVID-19 study.https://www.carnegiedartlet.com/media/uploads/carnegie-dartlet_covic-19_senior-decision-study.pdf 

Elkilany, E. A. (2015). The impact of applying instructional design principles on students’ attitudes towards the learning content, Journal of Arab and Muslim Media Research, 8(2), 147-169.
https://doi.10.1386/jammr.8.2.147_1

Garg, A. (2020). Online Education: A Learner’s perspective during COVID-19, Asia-Pacific Journal of Management Research and Innovation, 16(4), 279-286.

Jamal, B., Sajjad, Z., & Farooq, H. O. (2023). Investigate the effectiveness and student Satisfaction of online learning platforms in comparison to traditional classroom settings, 
Global Social Sciences Review, 8(1), 425-437.

Kapasia, N., Paul, P., Roy, A., Saha, J., Zaveri, A., Mallick, R., & Chouhan, P. (2020). Impact of lockdown on learning status of undergraduate and postgraduate students during COVID-19pandemic in West Bengal, India,
Children and Youth Services Review, 116, 105194.

Klimova, B. (2021). An insight into online foreign language learning and teaching in the era of COVID-19 pandemic. Procedia computer science, 192, 1787-1794.

Kornpitack, P., & Sawmong, S. (2022). Empirical analysis of factors influencing student satisfaction with online learning systems during the COVID-19 pandemic in Thailand,Heliyon, 8(3), e09183.

Kumar, S. P. (2021). Impact of online learning readiness on students’ satisfaction in higher educational institutions, Journal of Engineering Education Transformations, 34(0), 64-70.

Li, J., & Che, W. (2022). Challenges and coping strategies of online learning for college students in the context of COVID-19: a survey of Chinese universities, Sustainable Cities and Society, 83, 103958.

Maican, M. A., & Cocoradă, E. (2021). Online foreign language learning in higher education and its correlates during the COVID-19 pandemic, Sustainability, 13(2), 781.

Matsumura, S., & Hann, G. (2004). Computer anxiety and students' preferred feedback methods in EFL writing, The modern language journal, 88(3), 403-415.

Means, B., Toyama, Y., Murphy, R., Bakia, M., & Jones, K. (2010). Evaluation of evidence-based practices in online learning: A meta-analysis and review of online learning studies.US Department of Education. 

Mohammed, A., Kumar, S., Saleh, B. M., & Shuaibu, A. (2017). E-learning: A tool for enhancing teaching and learning in educational institutes,
International Journal of Computer Science and Information Technology, 8(2), 217-221.

Nilson, B. L. & Goodson, A. L. (2021). Online teaching at its best: merging instructional design with teaching and learning research (2nd Ed.). Jossey-Bass.

Nguyen, H. U. N., & Duong, L. N. T. (2021). The challenges of e-learning through Microsoft Teams for EFL students at Van Lang University in COVID-19, AsiaCALL Online Journal, 12(4), 18-29.

Prasetya, R. E. (2021). Investigating English Learners’ Anxiety in Online English Learning at Higher Education: A Case Study of Moodle, Journal of English Language Studies, 6(2),211-228.

Puntularb, P., Yippikun, C., & Pinchunsri, P. (2021). The characteristics and self-regulation of undergraduate students in online English learning: A case study of a private university in Thailand,
International Journal of Higher Education, 10(7), 34-44.

Sathientharadol, P., Paicharoen, N., Buranawanna, K., & Teeranon, P. (2021). Effects of online learning in the epidemic situation of coronavirus disease 2019:
A case study of bachelor of Education and bachelor of Arts students, program in English, university of Phayao, Journal of Saengkhomkham Buddhist Studies, 6(3), 423-439.

Srisaard, B. (2002). Introduction Research. Suveriyasarn.Ulla, M. B., & Perales, W. F. (2021). Facebook as an integrated online learning support application during the COVID19 pandemic:
Thai university students’ experiences and reflections,Heliyon, 7(11), e08317.

Wang, W., & Zhan, J. (2020). The relationship between English language learner characteristics and online self-regulation: A structural equation modeling approach, Sustainability, 12(7), 1-25.
https://doi.org/10.3390/su12073009

Wiggins, G., & McTinghe, J. (2011). The understanding by design guide to creating high-quality units. ASCD. 

Yiemkuntitavorn, S., & Suksawad, W. (2023). The study of English Teachers’ Burnout During COVID-19 Pandemic. Journal Rangsit University: Teaching & Learning, 17(1), 150-161.
 

Approved By TCI (2020 - 2024)

Indexed in