วารสารพัฒนาการเรียนการสอน มหาวิทยาลัยรังสิต

Journal of Rangsit University: Teaching & Learning

ISSN 2822-1400 (Print)

ISSN 2822-146X (Online)

โมเดลนิทานเพื่อสอนภาษาอังกฤษผ่านการบูรณาการการบริหารโครงการและการทำวิจัย: จากทฤษฎีสู่การปฏิบัติ

Bilingual Story - Telling Model for English Language Teaching in Integration with Research Project Management: From Theory to Practice


บทคัดย่อ

บทความนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อสังเคราะห์กระบวนการทำงานที่บูรณาการการบริหารโครงการวิจัยโมเดลนิทานเพื่อสอนภาษาอังกฤษ ภายใต้โครงการ จากทฤษฏีสู่การปฏิบัติ: นวัตกรรมสำหรับครูในยุคศตวรรษที่ 21 โดยใช้กรอบแนวคิดทฤษฎีคู่ตรงข้าม ทฤษฎีการบูรณาการทุกภาคส่วน ทฤษฎีพฤติกรรมตามแผน ทฤษฎีพฤติกรรมมนุษย์ และการสังเคราะห์ผลจากการวิจัยของครูในโครงการทั้งที่เป็นงานวิจัยเชิงปริมาณและงานวิจัยเชิงคุณภาพ โดยผลการวิจัยมีทั้งผลการวิจัยที่พัฒนาภาษาอังกฤษผสมกับผลการวิจัยที่พัฒนาภาษาไทยผ่านนิทาน ผลจากการสังเคราะห์กระบวนการทำงานที่บูรณาการการบริหารโครงการกับการทำวิจัยในบทความนี้ชี้ให้เห็นถึงประเด็นที่น่าสนใจต่างๆ ได้แก่ 1) เกิดกระบวนการแลกเปลี่ยนเรียนรู้ระหว่างครูกับปราชญ์ชุมชน และครูกับครูต่างโรงเรียน 2) กระบวนการบริหารโครงการวิจัยนี้เป็นไปตามกรอบทฤษฎีที่ใช้ และ 3) การเปลี่ยนแปลงพฤติกรรมการสอนที่เกิดขึ้นของครูส่งผลให้นักเรียนมีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนภาษาอังกฤษดีขึ้น และท้ายที่สุดผลการสังเคราะห์กระบวนการทำงานบูรณาการการบริหารโครงการกับการวิจัยได้นำไปสู่โมเดลนิทานที่สามารถนำไปใช้ได้จริงและควรขยายผลไปยังเขตพื้นที่การศึกษาที่มีบริบทใกล้เคียงกัน

Abstract

This research article aims to synthesize the process of cooperative research project management under the research study entitled Bilingual Story - Telling Model for English Language Teaching under the project of ‘From theory to practice: innovation for teachers in 21st Century Learning’. This research adopted several theories: planned behavior and human behavior. A synthesis of numbers of quantitative and qualitative studies employed by teachers participated in the project was conducted. There were both English language teaching and Thai language teaching research results. This article also highlights interesting issues that are 1) knowledge management among participant teachers, wise men, and community. 2) This research management were related to the adopted theories. 3) The changes of teacher behavior had positive affects to students’ English leaning achievement. Therefore, bilingual story – telling model in integration with the research project management could be used and should be implemented to other similar contexts and areas.

Download in PDF (410.13 KB)

How to cite!

ผณินทรา ธีรานนท์, ดารินทร อินทับทิม, คมกฤช ตาชม, & เบญจพร เทพสีหนู. (2564). โมเดลนิทานเพื่อสอนภาษาอังกฤษผ่านการบูรณาการการบริหารโครงการและการทำวิจัย: จากทฤษฎีสู่การปฏิบัติ. วารสารพัฒนาการเรียนการสอน มหาวิทยาลัยรังสิต, 15(1), 138-150

Approved By TCI (2020 - 2024)

Indexed in